2024
Коя електрическа кола има най-голямата батерия? Електрически автомобил от Германия в момента печели играта, но не за дълго, защото електрическата конкуренция скоро ще има още по-големи батерии. Вижте кои са електрическите коли с най-големи батерии!
Напредъкът също означава растеж: Това се отразява в размера на батериите в електрическите автомобили, което означава, че все повече и повече електрически автомобили имат по-голям пробег. През последните години капацитетът на съхранение на енергия за електрически автомобили се увеличи. Което увеличава тяхната пригодност за ежедневна употреба и следователно ги прави интересна алтернатива на двигателите с вътрешно горене за все повече шофьори.
Добър пример за това развитие е Renault Zoe: Малката електрическа кола беше пионер на пазара на електрически автомобили преди повече от десет години и стана най-популярният представител в своята категория. Само в Европа са продадени над 400 000 бройки. Zoe беше пуснат на пазара през 2012 г. с пробег (според тогавашния тестов стандарт NEDC) от само 210 км, идващи от малка батерия с капацитет от 22 кВтч. – реално пробегът беше едва половината от това.
Сега най-новата – и окончателна – версия на Zoe може да измине около два пъти повече, а именно 395 км според много по-реалистичния стандарт WLTP. Капацитетът на батерията е 52 кВтч. Така че сега е с повече от два пъти по-голям капацитет. BMW i3 пък стартира през 2023 г. с 18,8 кВтч. използваем електрически капацитет. Последната версия от 2018 г. има около 38 кВтч. – също повече от два пъти по-голям капацитет.
Коe в момента се счита за голяма автомобилна батерия?
Това, което беше впечатляващо или в най-добрия случай прилично голямо преди десет години, сега е почти нищожно: VW e-Golf (2014-20) имаше максимум 31,5 кВтч., неговият наследник VW ID.3 разполага с поне 45 кВтч. Неговият вариант за дълги разстояния „Pro S“ дори притежава капацитет от 77 кВтч. Дали е много? Да кажем: сравнително много. Защото много съвременни електрически автомобили отдавна са преминали границата от 80 кВтч. 90 също вече не е пречка от 2016 г., когато Tesla оборудва Model S с батерия с такъв капацитет. А днес?
Летвата е над 100 кВтч. И кой има най-голямата батерия? Ако погледнете само европейския пазар, един германски продукт в момента е в челото: електрическият Mercedes S-клас EQS. С настоящия фейслифт неговата вече голяма батерия е увеличена от 108 на 118 кВтч. Чакайте малко, сега някои може да възразят: не разполагаше ли легендарният американски производител Lucid също със 118 кВтч. капацитет на батериите на борда на своите луксозни седани? Отговорът: Да, но – Lucid посочва само бруто капацитета на батериите.
Как някои производители хитруват при капацитета на батерията?
Що се отнася до батерията, брутното съдържание означава количеството електроенергия, което технически влиза в устройството за съхранение на енергия. Но не е изцяло налично. Lucid не може да предостави всичките 118 кВтч., с които батерията му теоретично разполага. При Mercedes е различно: неговите 118 кВтч. електроенергия могат да бъдат използвани напълно. Швабският автомобилен пионер – както повечето производители – посочва нетния капацитет на своите батерии.
Така че скриването на нетния капацитет на батерията е малък трик, за да изглежда тя малко по-голяма. Освен Lucid, Tesla и Nio също го използват. Следователно те не са включени в класацията тук. Официално моделите на Nio имат батерии с капацитет 100 кВтч., но реално електромоторът получава значително по-малко ток. Между другото, Nio надгражда: ET7 с капацитет на батерията от 150 кВтч. вече се предлага на китайския пазар. Нето или бруто? Nio не казва.
Колко нето от брутото остава в батерията? Тъй като някои производители – например Volkswagen – дават и двете стойности, това може да бъде приблизително изчислено. За ID.3 Pure с най-малката батерия, 55 кВтч. бруто се равняват на 45 кВтч. нето, т.е. почти 20 процента по-малко. Колкото по-голяма е батерията, толкова по-малка е разликата между използваемия и максималния заряд. При ID.3 Pro S е само 5 кВтч., което съответства на по-малко от десет процента.
Къде е естествената граница на размера на батерията?
Защо изобщо има разлика? Обяснението е просто: от съображения за издръжливост батериите не трябва да се зареждат и разреждат напълно. Разликата между нето и бруто е този предпазен резерв, който не трябва да се използва и не трябва да се пълни докрай – например като кофа, която не трябва да се пълни до горе и да се изпразва докрай, за да не се разлее или да остане суха.
Докъде ще доведе надпреварата при батериите за електрически автомобили? Батерията с капацитет 1000 кВтч. може да се появи след няколко години – поне това магическо число постоянно се използва от производителите на батерии, които изследват възможността за такава батерия-чудо. Но с настоящата литиево-йонна технология подобни батерии са немислими в обикновен автомобил.
Като се има предвид възможната енергийна плътност с тази конструкция, те биха тежали около четири тона. Ако добавите теглото на автомобила, водачът ще трябва да притежава шофьорска книжка за камион. Но с новите технологии за батерии, а именно батерии с твърди електролити, един ден може да е възможна по-висока енергийна плътност и следователно по-мощна батерия на колела.
Кой има най-голямата батерия? Отговорът на този въпрос се превръща в битка на материалите. Капацитетът на батериите на борда на съвременните електрически автомобили продължава да расте, но за съжаление и теглото им. В Audi Q8 e-tron само батерията тежи 700 килограма. Кой ли все още би се възхищавал на устойчиви, екологични задвижващи системи, когато почти една трета от теглото на автомобила се изразходва само за батерията? Нищо чудно, че на въпрос на AUTO BILD Mercedes скриха данните за теглото на новата батерия в EQS… Ние също искаме да пътуваме на дълги разстояния през отпуската с електрически автомобил, без да прекарваме часове на зарядната станция. Но в един момент диспропорцията между теглото на превозното средство и това на пасажерите става твърде голяма. Вече не можете да имате напълно чиста съвест с такива чудовищни батерии. Така че да се надяваме на бъдещето, когато новите технологии за батерии ще позволяват по-висока енергийна плътност при по-ниско тегло.