2017
Да, осветлението на автомобила може да се тества и научно. В светлинен тунел например. И резултатът обикновено е сложна таблица с много технически параметри като разпределение на светлината, обсег и разсеяна светлина. А инженерите ще са щастливи от научните термини като лумени, луксове и келвини. Но каква е ползата от всичко това за средностатистическия шофьор? Най-„осветяващите“ проблема резултати може да даде практически тест – на пътя . Защото измерването на светлината на теория и на мрачен междуградски път по време на пътуване са съвсем различии неща. Там качествата на фаровете могат да бъдат оценени не само при спрял автомобил, но и динамично. Трепти ли светлинният сноп при шофиране по паваж? Колко добре светлините за завой осветяват кривата на виража? Достатъчно бързо ли реагира асистентът за дългите светлини? Или автомобилът с пълна сила заслепява другите участници в движението? Ще замени ли Full LED ксеноновите светлини? На тези, както и на други въпроси за десет модела ще се опита да отговори всеобхватният тест на фаровете на AUTO BILD. В него са включени всички модерни системи: от все още много разпространените халогенни светлини, през ксеноновите фарове до ултрамодерните Full LED системи. Те вече се предлагат не само за моделите от висок клас като Audi А7, BMW Серия 6 и Mercedes CLS, но и в компактния клас при Seat Leon. Повечето експерти по светлините смятат, че LED фаровете постепенно ще изместят ксеноновите светлини. При евтините и малките автомобили обаче ще се запазят и халогенните светлини. Bilux лампите вече са изчезнали от пътя и могат да бъдат открити само във фаровете на олдтаймерите.
Ние обаче оценявахме не само късите и дългите светлини, светлините за завой и функционалността на асистента за дългите светлини, но и дизайна на фаровете, дневните светлини, както и яркостта на спирачните светлини при аварийно спиране и задействане на ABS. Не сме пропуснали да погледнем и в интериора. И там проверихме и оценихме всички светлинни функции.
Audi А7 Sportback: с лошия поглед
R8 бе първото Audi, оборудвано с LED фарове, сега системата вече се предлага и при други модели. Късите светлини на A7 изглеждат студени и бели. Осветяването на пространството пред автомобила е много добро. Дясната част на пътя е осветена доста по-добре от лявата. Но нашият препариран лос от лявата страна на пътя се разпознава много добре и на 100 метра. Зад него обаче бързо стана доста мрачно. Ако има пешеходци, те биха могли да бъдат видени само ако са със светлоотразителни жилетки. Блестящите ярки дълги светлини са безупречни и при активиран асистент най-често превключват на къси своевременно. Понякога обаче реагират със закъснение на насрещното движение, поради което за кратко го заслепяват. За разлика от адаптивните ксенонови фарове (1449 лева) LED фаровете нямат функция светлин и за завой. Което е недостатък спрямо LED системите на BMW и Mercedes, които по-добре осветяват пътя по участъци с много завои. За сметка на това светлините при завиване са ярки и много полезни на тъмни кръстовища. Силно впечатление прави дизайнът с характерните световоди в задните светлини и суперяркото LED осветление на регистрационния номер. За съжаление обаче спирачните светлини са толкова силни, че почти заслепяват мигачите. Дневните светлини са екстремно ярки и агресивни, но при включен мигач се затъмняват. Върхова оценка на интериорното осветление: LED гарантира перфектна осветеност навсякъде.