Всичко, което трябва да знаем за спирачната течност


27
ян.
2021

Спирачната течност играе важна роля за безопасността при шофиране и гарантира, че спирачната система работи безпроблемно. Нейната задача е да прехвърля генерираната при натискане на педала на спирачката сила към колелата. Спирачната течност също служи като смазка за подвижните части в спирачната система и предотвратява образуването на ръжда по тях. Тъй като тази течност променя свойствата си с течение на времето, тя трябва да бъде сменяна редовно. В противен случай може да се стигне до намаляване на отслабване на спирачното действие, а в най-лошия случай – до отказ на спирачките.

Кога и колко често се сменя

Независимо от пробега, спирачната течност трябва да бъде сменяна поне на две години. Собствениците на по-стари автомобили трябва много да внимават за спазването на този интервал. Обикновено при стандартно обслужване в сервиза спирачната течност бива проверявана и при необходимост – сменяна. Причината за ограничения експлоатационен живот на спирачната течност е, че тя е хигроскопична, т.е. може да абсорбира вода. Ако течността не бъде сменена, разтворената в нея вода може да образува балони при нагряване и по този начин да възпрепятства предаването на спирачната сила. Разтворената вода също така предизвиква образуването на ръжда в спирачната система, особено по буталата на спирачните цилиндри – и също така влошава смазването. Това се отнася за класическата спирачна течност на гликолова основа, която е най-често срещаната. Някои от споменатите проблеми се решават при по-рядко използваната спирачна течност на силиконова основа. Тя не може да абсорбира и разтваря водата, но я отблъсква. Това означава, че не е необходимо спирачната течност да бъде сменяна. Всеки, който не е сигурен дали и кога да смени спирачната течност, може да разбере в сервиза. Съдържанието на вода в спирачната течност може да бъде измерено много бързо със специален уред. Ако то е 3,5 процента, така наречената точка на мокро кипене е достигната и течността трябва да бъде сменена. Между другото: спирачките могат да откажат и при прекалено ниско ниво на спирачната течност. Нейното ниво можете да видите на съда за спирачна течност под предния капак.

Тестерите за спирачна течност проверяват съдържанието на вода, като „кипват“ малко количество.

Задача и слабо място на спирачната течност

Спирачната течност се съдържа в тръбопровод, който свързва спирачния педал с буталата на апаратите при дискови спирачки или спирачните цилиндри на колелата при барабанни спирачки. Когато стъпите на педала, течността предава налягането, а сервоусилвателят на спирачките улеснява това действие. При спиране спирачните дискове и заобикалящата ги елементи се нагряват много сериозно. Температурата на спирачната течност също може да се вдигне значително. Ако температурата на кипене бъде надвишена, съществува риск от образуване на мехури. Ако след това стъпите на спирачния педал, само тези мехури ще бъдат компресирани, а спирачната сила ще бъде предавана или много слабо, или изобщо няма да бъде предавана. А в екстремни ситуации може изобщо да останете без спирачки!

По-добре не сменяйте сами спирачната течност

Дори и да сте талантлив хоби-майстор и да можете да сменяте много неща по автомобила си сами, по-добре оставете смяната на спирачната течност на специалист, защото при тази операция има доста неща, при които бихте могли да сгрешите! Самата течност е отровна и силно киселинна и не трябва да влиза в контакт с кожата или боята. Освен това при смяната системата може да „глътне“ въздух, което е опасно. Дори малки въздушни мехурчета могат да доведат до отказ на спирачките. Освен това старата спирачна течност се счита за опасен отпадък и трябва да се изхвърля по специален начин. В никакъв случай това вещество, което е вредно за околната среда и здравето на човека, не трябва да попада в канализацията.

Днес повечето автомобили използват спирачна течност тип DOT-4.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Бюлетин

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >