Кога е дошъл моментът да сменя гумите?

2803
2025

Дали се налага да монтирате нови гуми зависи не само от остатъчния протектор. Възрастта и общото им състояние също са от решаващо значение

Сезонът за летните гуми вече настъпи. Който не кара с всесезонни, ще трябва да ги смени – и точно сега е моментът да прецените дали в старите летни гуми има още живот или ви трябват нови. AUTO BILD разкрива на какво да обърнете внимание!

Дълбочина на протектора: кога имате нужда от нови гуми?

Законът изисква дълбочината на грайфера да бъде минимум 1,6 милиметра. Това обаче не е достатъчно, за да разчитате на достатъчно големи резерви за безопасност, както многократно сме доказвали при нашите тестове на гуми с различна дълбочина на протектора.

Индикатор за износване на гумите: малките звена между блоковете на протектора указват изискуемата по закон минимална дълбочина на протектора (1,6 мм). Ние обаче препоръчваме в началото на сезона да имате поне 3 мм.

Летните гуми не трябва да бъдат с грайфер под 2 милиметра (при зимните и всесезонните гуми той трябва да бъде поне 4 мм). И тъй като гумите ви ще трябва да изкарат до края на сезона, добавете още един милиметър. Или казано с други думи: ако летните ви гуми са с под 3 милиметра грайфер в началото на пролетта – бягайте в гумаджийницата за нови!

На колко години могат да бъдат гумите?

Гумите трябва да се сменят най-късно на десетата година – дори и по тях да няма повреди и да имат достатъчно дълбок грайфер. Десетте години се броят от датата на производство, а не от момента на покупка, защото много гуми отлежават по складовете до три години, преди да бъдат „обути“ на даден автомобил. Причината, поради която една гума не трябва да се кара вечно, независимо от дълбочината на грайфера, е, че с напредване на възрастта каучукът се втвърдява, което влошава сцеплението. A който постави своевременно нови гуми, ще се възползва от най-новите технологии, които обикновено осигуряват повишена безопасност.

DOT върху борда на гумата: датата на производство е указана в овала отдясно. Първите две цифри (тук 20) индикират седмицата, а вторите две (21) годината (в случая 20-ата седмица на 2021 г.).

Проверка на възрастта на гумата

Можете да идентифицирате възрастта или датата на производство на вашите гуми по т.нар. DOT върху борда на гумата. Съкращението DOT идва от Department of Transportation – защото Министерството на транспорта в САЩ въвежда правилото, че датата на производство трябва да бъде указана върху всяка гума. Номерът се състои от четири цифри.

Първите две указват седмицата на производство, а вторите две – годината. Например „0421“ означава, че гумата е произведена през четвъртата седмица на 2021 г.

Какви щети може да има по гумите?

Пукнатини по гумата

Те често са най-трудният аспект за оценка от неспециалист, особено с оглед на факта, че някои дефекти може дори да не се виждат отвън. Сред типичните повреди са пукнатини, които се появяват, когато с течение на времето гумата се нацепи. Пукнатини могат да се появят както по протектора, така и по борда на гумата.

Пример за екстремно напукана гума. Препоръчително е гумите да бъдат сменени веднага щом се появят първите пукнатини по борда или по протектора.

Прорези и разкъсвания

Прорезите и разкъсванията могат да бъдат причинени и от инцидент, например преминаване през камък с остри ръбове или при контакт с бордюр или друго препятствие отстрани. Прорезите и разкъсванията, които са по-дълбоки от милиметър, винаги представляват риск за безопасността и в Германия се считат за сериозен дефект при преглед пред TÜV.

Ако разкъсванията са по-дълбоки от един милиметър, гумите трябва да бъдат сменени.

Винт или пирон в гумата

Обикновено гуми, в чийто протектор е забит винт или пирон, подлежат на ремонт. Дупката се запълва от специалист и гумата отново може да се използва нормално. Ситуацията е различна, ако бордът на гумата бъде пробит – тогава гумата трябва да се смени.

Ако дадена гума спада постепенно, трябва внимателно да проверите за пробиви от винтове или пирони.

Повреда на каркаса

„Балоните“ („жабките“) в борда на гумата са знак, че каркасът (вътрешната структура) може да е увредена. Такива дефекти могат да настъпят и при преминаване през препятствие или бордюр или при влизане в дупка. Но прекалено ниското налягане в гумите, комбинирано с голямо натоварване, също може да доведе до повреда в каркаса.

Съветваме ви да бъдете особено внимателни, ако усетите трептене на волана или вибрации – защото дори ако отвън по гумата няма видими щети, вътрешната й структура може да е повредена. Ако подозирате, че по някоя гума има повреда, която не можете сами да идентифицирате, винаги се консултирайте със специалист (т.е. със сервиз за гуми).

Износване само от едната страна

Неправилният реглаж на предницата може да доведе до износване на гумите само от едната страна. А до отклонения в реглажа може да се стигне след преминаване през или докосване на бордюри странично, както и при преминаване през дупки. Единственото решение на проблема е автомобилът да мине отново на реглаж – колкото се може по-рано, за да не се стига до неравномерно износване.

Как да запазим гумите си?

  • Избягвайте бордюри и дупки
  • Винаги шофирайте с правилното налягане
  • Съхранявайте гумите по правилния начин (на тъмно, сухо, хладно, не изправени, а легнали или висящи)
  • Не оставяйте автомобила повече от месец без да го местите
  • Ако по бордовете на джантите има щети (което също може да повреди гумите), ремонтирайте или сменете джантите
  • Проверявайте реглажа най-много на две години, ако шофирате много

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин