2022
От години статистиката за повреди на ADAC класифицира акумулатора на автомобила като причина номер 1 за викане на пътна помощ. Това не се дължи на влошено качество на акумулаторите в последно време: големият брой електронни консуматори и асистенти в комбинация със Start-Stop система може да доведе дори специално проектираните AGM акумулатори до границите на възможностите им. Постепенно стартерните батерии губят капацитета си, а накрая сдават багажа тотално.
ЗАЩО ТРЯБВА ДА ВНИМАВАМЕ С ИЗБОРА НА АКУМУЛАТОР ПРИ НАЛИЧИЕ НА START-STOP СИСТЕМА?
И докато преди беше достатъчно eдинствено да демонтираме стария акумулатор и да поставим на негово място новия, днес това невинаги стига – тъй като според много производители акумулаторите трябвало да бъдат „обучени“. Но дали е точно така? AUTO BILD направи своите изпитания по казуса и зададе конкретни запитвания на производителите!
Ето защо се налага „обучение“ на акумулатора
За да не дефектират прекалено рано акумулаторите, производителите на автомобили са внедрили система за енергиен мениджмънт. Контролен блок следи заряда на акумулатора, отчита броя стартирания на двигателя, регулира изходната мощност и запомня съответните параметри. Всичко това трябва да удължи живота на акумулатора. По този начин автомобилът разбира точно какво е състоянието на акумулатора и в зависимост от това контролира напрежението и силата на тока при зареждане. Поради тази причина все повече и повече производители изискват акумулаторът да бъде „обучен“ – т.е. автомобилът да отиде в сервиза, за да може системата за енергиен мениджмънт да „научи“ от диагностичния уред, че е монтиран нов акумулатор и че може да забрави записаните данни.

Зануляване: с апаратура, подходяща за много марки автомобили, вече може да се извършва т.нар. „инициализация“. Но какво ще стане, ако тя не бъде успешна или ако процесът не следва спецификациите на производителя? При някои марки само техните собствени модели акумулатори могат да бъдат „обучавани“ за конкретния автомобил. Причината: необходимо е да въведете код, който можете да откриете само при оригинални акумулатори. По принцип обаче кодът на оригиналните стартерни батерии се използва единствено за проследимост. Поради тази причина често могат да бъдат обучени и акумулатори на трети страни, но те трябва да бъдат от същия тип и със същия капацитет.
При смяна винаги избирайте същия тип акумулатор
Пробвахме какво става при смяна на акумулатор без „обучение“, като сменихме EFB-акумулатора на Audi A3 Sportback 1.4 TFSI с друг акумулатор със сравними характеристики. За да избегнете повреда, е важно да изберете същия тип акумулатор за смяна, т.е. не сменяйте AGM акумулатор с обикновен оловно-киселинен и се постарайте новият акумулатор да има показатели, близки до тези на стария. Първоначално се „ошашкахме“: бордовият компютър изписа съобщения за проблеми в спирачния асистент, автоматичния контрол на дистанцията, системата Start-Stop и ESP. Потегляме предпазливо – системата за енергиен мениджмънт при A3 загуби тези функции само за няколко секунди поради падането на напрежението. След едно-две натискания на спирачката съобщенията за грешка изчезват, след кратко тестово шофиране интелигентните технологии вече работят без проблем, дори часовникът автоматично се настройва правилно след много кратко време. По-дълго време отнема адаптацията на системата за енергиен мениджмънт, преди тя да осигури оптимално зареждане на акумулатора.
БЕЗПЛАТНО КОНФИГУРИРАНЕ НА АКУМУЛАТОРА ОТ „АКУМУЛАТОРИ БГ“
Според официалното становище на Audi почти всички модели на марката след 2010 изискват оригинален акумулатор при смяна и съответното „обучение“ – без тези предпоставки би могло да има проблем с определени функции или по-бързо износване на акумулатора. При BMW-тата с IBS (интелигентен датчик на акумулатора) след 2008 също се изисква т.нар. „регистрация“ – която може да предотврати свръхзаряд (същото е положението и с Mini-тата oт новата генерация). При други марки – например Fiat, Citroen, DS, Honda, Peugeot, Renault, Toyota и Volvo, не се налага „обучение“, когато сменяте акумулатора. И все пак, може да изгубите например настройките на часа и датата или евентуално да се наложи „калибриране“ на електрическите стъкла или шибедаха (Volvo). При Nissan пък се налага да въведете отново настройките на радиото и бордовия компютър, както и да „обучите“ функцията за автоматично вдигане на стъклата. При Mercedes някои модели имат нужда от „обучение“ на новата стартерна батерия, а други – не (поради тази причина и сервизните нормовремена за смяна на акумулатора при различните Benz-ове се различават). От Volkswagen разкриват, че моделите с технология BlueMotion имали нужда от „обучение“ – принципно обаче можело и без него, но системата за енергиен мениджмънт имала нужда от малко време, за да възстанови работата например на Start-Stop.
Извод
Обучение на акумулатора е необходимо при много марки и при модели със Start-Stop система. След тази процедура всички функции в автомобила са достъпни веднага. Много важно е при смяна да използвате същия тип акумулатор! Нашата препоръка е преди смяна на акумулатора задължително да се обърнете към фирмения сервиз – защото често се налага акумулатори, които сте си монтирали сами, както и неоригинални, да бъдат „обучени“.