Спортната версия на Lada Samara – RSi, е разработена в Белгия от руско-белгийската компания Scaldia-Volga на база на тамошната версия на модела – Carlota. Разликите със стандартната осмица се изразяват в пластмасовия аеродинамичен пакет на фирма Pichler и в преработен базов двигател със «състезателна » инжекционна система Magnoletti и мощност 130 к.с. На автосалона в Брюксел през 1990 г. се появява една червена Lada Samara RSi. За съжаление, планираната малка серия от не е произведена… Samara-та използва двигател по проект на Porsche.
Съвместните проекти на Porsche и Lada
Samara е разработена още преди VW да се „сроди“ със Seat. Следвайки изобретателския дух на Фердинанд Порше, Porsche прави много неща и за други производители на авто- и мототехника в онези дни. Тръгвайки, подобно на руснаците с рестайлинг на модел на Fiat – Ritmo, Seat продължава по свой собствен път с Ibiza. Тогава тя се произвежда с 6 двигателя, на 4 от които пише „System Porsche”, 2 идват от Fiat. Друг пример е комбито Audi RS2, произвеждано в един завод заедно с Porsche 959. Това комби не е много за пазарите по тогавашните стандарти, в него е поставен 2,2-литров 5-цилиндров турбодвигател с мощност 315 к.с.
Дори почитателите на Harley-Davidson се чудиха как да приемат модела V-Rod от 2001, който трябваше да конкурира щатските и японските мускулести чудовища на две колела. Идеята на култовия производител на този круизър е да удари два заека с един куршум. Хем да задоволи нуждите на младежта с много мощност, хем да подобри контрола на емисиите и шума. Футуристичен стил, водно охлаждане, високи обороти на двигателя. Каква е тази ерес вместо традиционното въздушно охлаждане и плътния тътен? Така на базата на „60-градусовия“ V-образен VR1000, разработван от 1995 г. заедно с Cosworth и Roush, се появява DOHC-мотора Revolution от Porsche Engineering Services. На тази база в Harley-Davidson даже изграждат платформа за състезателни драг машини.
Сътрудничеството на руския автопром с Porsche се дели на четири фази:
– 1975-80 г.: модернизация на ВАЗ-2103 и работа по ВАЗ-2121
– 1980-84 г.: съвместна работа по ВАЗ-2108 Гама
– 1987-91 г.: работа по 16v-двигателя с обем 1,5 л и по ВАЗ-2110 Гама-2;
– 1984-1991 г.: работа по 3- и 4-цилиндрови двигатели (1,1 и 1,3 л) за мъника Ока
Участие взема и италианската фирма UTS – технологично поделение на Fiat. Основното предизвикателство пред създателите на новите руски народни возила били лошите пътища, които проваляли едно след друго всички изпитания на западните прототипи. Европейските полигони изобщо не ставали за тестове, затова освен на полигона на ВАЗ, колите били изпробвани и по пътищата на Алжир, Туркменистан и Таджикистан. Много от частите се доставяли от чужбина, например заден мост от VW, генератори от България, Словения и Германия или електроника за запалването от пловдивското предприятие Автоелектроника.
През 1986 г. се появява т.н. „Дива Лада” – рали болидът ВАЗ-2108 Eva Turbo на база 2108. От оригинала са останали само предното стъклото, вратите и фаровете. И до ден-днешен „бегачката“ ще бъде запомнена с огромните си фарове за атака на нощните рали отсечки. 16-клапановият двигател е разположен централно, развива над 300 к.с при обем 1860 куб.см, като изполва турбо и „пълен“ инжекцион Bosch K-Jetronic. Задвижването е задно. Ходовата част е напълно нова – с двойни напречни носачи. През 1987 г. на базата на Lada Eva е подготвен 4х4-прототип с 2,6-литров мотор с 350 к.с., но същата година група В е забранена и автомобилът си остава сако концептуален.
Създаването на спортни автомобила на основата на ВАЗ-2108 обаче не е спряло. Били правени прототипи за „Дакар“. В началото на 90-те години Съветският съюз, който изглеждал неразрушим, вече се разпадал и експерименталният Вилнюски завод (ВФТС) се оттеглил и с дейностите му се заела фирмата POSH – дистрибутор на „Лада“ във Франция. В Samara T3 от ВАЗ останало още по-малко – даже двигателят бил боксер на Porsche с обем 3,6 л и мощност до 400 к.с.! С 4х4-задвижване, трансмисия от Porsche 959 и окачване, проектирано в КБ Туполев на основа окачване, използвано в шаси на изтребители, Т3 била истинско чудовище. Тя се класира на седмо място в ралито „Париж-Дакар“, на второ място на рали „Тунис“ през 1990 г. и т.н.
Внимание заслужава и ВАЗ-2105 ВФТС/VFTS от Вилнюс. Невероятното спортно реноме на машините от транспортната фабрика е позволявало те да се продават с успех в Швеция, Норвегия, Германия, Панама и Колумбия, а в музея на легендарния Стасис Брунзуда се пази спортен Porsche 911, разменен от български отбор за два ВАЗ-2105 ВФТС.