Когато Google поеме контрола над волана

1607
2020

Междувременно системата е толкова чувствителна, че спира и при появата на животни. Пък макар и за ято гълъби. Останалите водачи и пешеходците отдавна са свикнали с тези сякаш безцелни пътувания, чрез които Waymo събира данни и опит на базата на изминати вече над 30 милиона километра по обществени пътища. Целта е ясна: от една страна, всичко трябва да бъде безопасно и сигурно. Колко трудно е това, ни показва не само смъртният случай при катастрофа на автономен автомобил на Uber през 2019 г.

Така нареченото Ride-Hailing приложение „Waymo One“ функционира принципно като Uber: поръчвате автомобил от мобилния си телефон и плащате с данните от кредитната си карта. Цените са подобни

От друга страна, Waymo иска да създаде перфектния автомобилен водач – при това не от плът и кръв. Разработените софтуер и хардуер ще бъдат продавани на клиенти – бизнес за милиарди. Над 1500 души използват приложението на Waymo в Аризона и Калифорния (там се използват автомобили Jaguar I-Pace). Техните оценки и събраните данни (да, дори и тези на всички останали участници в движението, както и на заснетите пешеходци) биват оценявани от Waymo. Защита на данните? „Необходими са ни, за да направим системата по-добра и по-сигурна. Те няма да излязат от фирмата“, уверява ни служителката Джулиан Макголдрик.

Пред и в централата на Waymo са паркирани не само стотици автомобили Chrysler, но и автономно движещ се седлови влекач с дължина от над 20 метра

Дори се случва обратното: пътниците на Waymo са благодарни за прозрачността. А на въпроса за етиката, какво решение бива взето от алгоритъма, ако едновременно отдясно се появи дете, а пред автомобила – възрастен човек, мениджърката на Waymo отговаря: „Системата ни вижда всяко лице още преди то да стъпи на пътното платно. Няма произшествия с автомобили на Waymo.“

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин