2021
По повод на предстоящия на 24 юни 111-годишен юбилей от основаването на марката Alfa-Romeo припомняме накратко някои от най-ранните и малко познати изяви на марката в България, много преди откриването на първите официални представителства.
Alfa Romeo е позната в България още от предвоенните години. През 1936 г. дори е регистрирано нейно търговско представителство, но доколкото е известно, то не развива никаква дейност до началото на войната.

Контактите са възстановени на официално ниво три десетилетия по-късно и по-точно през април 1965 г., когато от италианска страна е внесена оферта за сглобяване на Alfa Romeo в България на три основни модела – Giulia 1300 (по 15 броя дневно), Giulia 1600 (по 3 броя дневно) и универсалния Т-10 (по 2 броя дневно). Покритата площ на монтажния цех е 15 380 кв.м, а ангажираният за целта персонал е 176 души. В тази връзка още през май 1965 г. със заповед на ДКНТП (Държавен комитет за наука и технически прогрес) е назначена комисия, която да изготви становище по италианската оферта. В резултат на това на 13 октомври 1966 г. е сключен договор между ДСО „Балканкар“ и Alfa Romeo за монтаж на Giullia 1300 по 1000 броя, годишно. Няколко месеца по-късно фирмата кани български журналисти в Италия за представянето на новата си гама, а събитието е отразено от Ивайла Вълкова в статията “На изпитателната писта на Алфа Ромео”, публикувана на цяла страница във в. “Авто мото” (бр.7 – 1967 г.). През 1966 г. Alfa Romeo представя продукцията си и на Пловдивския панаир, като до края на 80-те години има още няколко инцидентни участия. Според тогавашните експерти от съответните ведомства, както и според инженерния екип на завод „Балкан“, където би трябвало да се сглобява Alfa-Romeo, условията на договора са много изгодни, но и до днес остава неясно защо проектът не е реализиран.
По същото време в България вече има единични бройки Alfa Romeo, притежавани от частни собственици, като най-известният от тях без съмнение е Георги Аспарухов – Гунди. За появата на неговата Alfa Romeo 1750 GTV в България има различни версии, като според съпругата му, автомобилът е купен от „Кореком“ с негови лични спестявания, към които е добавена и голямата премия във валута, получена от всеки един от българските футболисти след участието на националния ни отбор на световното първенство в Мексико през 1970 г.
За съжаление този автомобил е пряко свързан и с нелепата гибел на нашия велик футболист, който загива на волана на спортното купе заедно със своя съотборник и добър приятел Никола Котков точно преди половин век, на 30 юни 1971 г.
През втората половина на 60-те години, когато плановете на италианската фирма за изграждане на монтажен завод у нас все още изглеждат осъществими, са реализирани и някои значими спортни постижения, свързани с марката Alfa-Romeo, благодарение на майстора на спорта инж. Роберт Кюркчиев. По професия той е машинен инженер, специалност “Автомобилна техника – двигатели с вътрешно горене” и кариерата му като автомобилен състезател започва относително късно, през 1962 г., когато е вече 38-годишен. Първото му участие е в ежегодно провежданото планинско скоростно състезание “Витоша”, където стартира със собствения си Mercedes-Benz 220 и печели първо място в своя клас (над 1500 куб.см.). През 1966 г. е неговото първо участие на рали „Акрополис“, вече с новозакупената си Alfa Romeo Giulia Super и навигатор м. с. Христо Сираков. Най-големите спортни успехи на Роберт Кюркчиев са реализирани през 1967 г., отново на волана на италианската Alfa, с която печели първо място на “Шампионат Рали III тур”, както и призовото място във втория републикански шампионат по автомобилизъм в клас “Гранд туризъм” на рали “Стари столици”. Участва и в рали „Трансбалкания“ в Румъния, но най-големият му международен успех е по време на Балканското рали в Югославия през 1967 г., където с отбора си в състав Р. Кюркчиев, Ив. Церовски, Сл. Георгиев, Рачо Рачев и пилотите от Пловдив печели шампионската титла и за първи път става “Балкански шампион”. Пак през същата година печели и Републиканския шампионат на НРБ по автомобилизъм, Първо място в IV клас от 1301 до 1600 куб.см. През 1967 г. е обявен за спортист № 1 от десетте най-добри автомобилисти.

Информацията за серията успешни изяви на инж. Кюркчиев на волана на елитната марка достига до самата централа на Alfa Romeo в Милано. Италианците са толкова впечатлени от победите на нашия състезател, че го награждават със специална купа, с характерен дизайн и неговото име, инкрустирано върху сребърна плочка, а фирмата разпространява сред чуждестранните автомобилисти, които минават през страната ни, адреса на Роберт Кюркчиев при нужда от ремонт на техните автомобили.
Когато навършва 50 години през 1974 г., той прекратява състезателната си кариера и се отдава на инженерна работа. В продължение на дълги години е един от най-търсените експерти в авторемонтната и диагностична дейност. Има добре уреден сервиз, в който се поправят двигатели и автомобили от много различни западни марки, сред които, разбира се, е и Alfa Romeo.
