2023
Англоезичните ги наричат Canopy, което може да се преведе като „надвес“ или „балдахин“. За да се улесни качването в автомобила при тази концепция на вратите, покривът на автомобила се изнася напред над капака на двигателя или назад към багажника. Canopy Doors напомнят на куполите при самолетите изтребители. Вероятно не е изненада, че този тип врати са доста далеч от удобна и финансово изгодна употреба в ежедневието. Въпреки това дизайнерите обичат да ги ползват и ги прилагат основно при концепции и модели за изложения. До момента този тип отваряне не се използва при серийното производство.
Saab Aero X (горе)
С модерни концепции не само по отношение на вратите студията на Saab, озаглавена Aero X, поставя нови стандарти през вече далечната 2006 г. Под капака на атрактивното Coupé е поставен генериращ 400 к.с. 2,8-литров битурбо V6 двигател. За съжаление този мотор не може да работи с конвенционално гориво. Расовият скандинавец се нуждае от по-сериозна напитка: 100% етанол!
За нужната здравина при същевременно ограничено тегло инженерите на Saab използват за каросерията подсилена с въглерод пластмаса или карбон. Вследствие на намаленото тегло става възможна и авангардната концепция при вратите. Целокупният покрив заедно с вратите и челното стъкло при отваряне елегантно се изнасят по посока на предния капак. Други възможности за качване в совалката на четири колела не съществуват. Ако си забравите нещо в Aero X, трябва да активирате шоуто по отварянето отново, но винаги ще се наслаждавате на уникалната шведска версия на култовия филм „Трансформърс“! Хореографията на разграждането и сглобяването на футуристичния люк трае около 18 секунди.

Volkswagen L1
През 2007 г. ръководството на концерна Volkswagen решава да се насочи към серийно производство на модел, който може да измине 100 км със само един литър гориво. Началниците визират 2010 г. за пазарен старт. Близкият до серийното производство прототип L1 е показан през 2009 г. на Автомобилния салон във Франкфурт. С по-силно изразената си ориентация към масовост L1 се отличава от предшественика си 1L. Производителят анонсира разход от 1,38 л дизел на 100 км, или 36 г/км CO2. Максималната скорост е 160 км/ч. Масата на автомобила е 380 кг при дължина 3,81 м, широчина от 1,20 м и височина 1,14 м. Челното пространство е 1,01 м2 с коефициент на съпротивление Cw=0,195. Хибридното задвижване идва от 2-цилиндров TDI дизелов мотор с обем 800 см³ и електромотор. Агрегатът е прибран в багажника, а литиево-йонната батерия за електромотора – под предния капак. Мощността от 39 PS к.с. се предава чрез 7-степенна предавателна кутия DSG към задния мост. Ускорението от 0 до 100 км/ч се постига със спринт от 14,3 сек. Пробегът е 720 км.
