Когато първото quattro „еволюира“ в комби

1006
2025

За база е използвано първото Audi quattro (Urquattro), а комби задницата е дело на Гюнтер Арц. 40 години делят тунинга и реставрацията на този уникат.

Той е създавал автомобили, които мъжете с дебели очила с рогови рамки и сиви костюми от висшите ешелони на компанията не биха се осмелили дори да си представят – например „костенурка“ на шасито на 914 с двигател от 911 Carrera RS, 928 с визията на Golf Mk1 и Corvette C4 с каросерията на Opel Kadett.

Гюнтер Арц е построил автомобили, за които да мечтаеш, но не и да ползваш – комбитата винаги са били специалитетът на маркетинговия гений от Хановер, който първо е ръководил дилърството на VW в Нордщат, а след това и дилърството на Opel Autohaus Blitz. С повече късмет все още можете да откриете по някой истински „Арц“. Понякога обаче освен късмет са нужни и много, много здрави нерви. Питайте Флориан Фишер!

Боята, алуминиевите джанти, дори червените регистрационни номера на снимката съвпадат – точно така е изглеждало комбито quattro и едно време.

„В продължение на две седмици почти не спах. Изпращах по три имейла на ден и се обаждах по три пъти. Бях напълно изтощен“, казва 36-годишният мъж. Причината за вълнението му е обява от Белгия. Продавачът иска да продаде „ Oldtimer Audi Urquattro“ и така разбунва духовете на ретро сцената. Защото въпросното quattro всъщност е комби, каквото от завода никога не е излизало.

„Естествено, експертите във Facebook бяха ужасни: било гаражен проект, нямало такова нещо, всичко било Fake. За автомобила и обявата има 300 коментара“, казва Флориан Фишер. „Открих в Интернет стари снимки на Artz quattro и ги сравних с тези в обявата. Когато видях фугата между капачката на резервоара за гориво и страничния панел, разбрах, че автомобилът е истински. Никой не би направил толкова крива реплика.“ Докато другите все още обсъждат Audi-то във Facebook, Фишер се свързва с продавача.

Флориан Фишер е фен на комбитата

Флориан Фишер знае какво прави, когато изпраща първите съобщения до Белгия. Въпреки че първият му автомобил е старият дизелов Mercedes W 123 на дядо му, само на 19 години мъжът вече се сдобива с първото си Audi със задвижване на четирите колела – 5-цилиндрово quattro Coupé, „по-кротката“ версия на оригиналния модел с турбокомпресор. Със свой приятел експерт Флориан тунингова Audi 80 S2 Avant, от чийто двигател двамата успяват да „изтръгнат“ 342 к.с. Първото истинско Audi quattro влиза в гаража му през 2014 г. „Работя по коли още откакто имах S2. Просто никога не съм искал Urquattro от ранните версии. Винаги съм харесвал повече модела след фейслифта. Но съм фен на комбитата…“

Тъй като изработеният специално за модела резервоар се намира под пода на багажника, при това quattro можете лесно да сгънете задната седалка напред. Artz е истинско комби.

Точно като Гюнтер Арц, който въпреки цялата си екстравагантност винаги е запазвал чувството си за практичност през цялата си кариера в автомобилната търговия, изпълнена с множество събития.

Първият автомобил, модифициран от Autohaus Nordstadt, която оглавява още от 1968 г., е VW 411 LE с четири врати и разположен отзад 2-литров двигател 911. Със 140 к.с., „Nordstadt Express“ развива около 200 км/ч и дълго време остава личният автомобил на Гюнтер Арц. През следващите 25 години Арц създава голям брой стилни и бързи автомобили с комби задници – като базирания на VW Scirocco Sciwago, Audi 200 и Porsche 924 Turbo, както и комбито 928 (!), Opel Senator и накрая два Mercedes W 124 500 TE. Единият от тях ползва като личен автомобил. Но Арц създава само едно Audi quattro с комби задница!

В края на 2018 г. собственикът на автомобила най-накрая се свързва с Флориан Фишер, който живее в Донаувьорт (Германия). За съжаление, белгиецът говори само френски. С помощта на познат, който работи като симултанен преводач на телефона и за двете страни по сделката, Фишер успява да събере информация за автомобила и да уговори среща между купувача и продавача в Шарлероа, намираща се на 850 километра от местожителството на Флориан. Комбито quattro вече е боядисано в два цвята, а задният капак вече не е оригиналният – но тези факти изобщо не тревожат Фишер.

Audi с 200 турбо конски сили, което става все по-голямо в огледалото за обратно виждане: в началото на 80-те години собствениците на спортни автомобили трябваше да свикнат с тази картинка.

„Продавачът е имал утопични очаквания за цената, но не е знаел, че от този автомобил е произведена една-единствена бройка.“ По време на преговорите господинът, владеещ и френски, и немски, се намесва дистанционно – но за съставянето на договора за покупка се е наложило съдействието на белгийски адвокат.

Развитието на сделката върви сложно, но в крайна сметка през декември 2018 г. Фишер успява да докара автомобила. „Между октомври и декември почти не спях, толкова развълнуван бях “, казва той. Mъжът поставя на пауза реставрацията на своето Urquattro от 1983 г., както и работата по Audi 80 quattro. И „на сцената“ се качва Audi-то на Арц.

Оригиналът винаги е базата

Една от особеностите на творенията на Гюнтер Арц е, че оригиналът винаги е използван като база за проектите. Арц не просто е „натъпкал“ двигател на Porsche в задницата на „костенурка“, а по-скоро е дал на 914-6 каросерия от „костенурка“, а на 928 S – поръчкова уголемена каросерия от Golf. Арц е превърнал истинска 924 Turbo в комби, а не в обикновена 924. И не е „пресадил“ V8 двигател в Mercedes S 124, а е превърнал безобразно скъпия оригинален 500 E в комби. Просто германецът не се е задоволявал с малко. Концепцията на Aрц достига своя връх през 1980/81 г. с комбито quattro.

Въпреки 4-лъчевия волан, надписа Turbo и кожените седалки, базата в лицето на скромното Audi 80 „прозира“ дори и при топмодела. В кокпита има много пластмаса.

„Всъщност под ламарините се крие предсериен автомобил, номер 67 от общо 74, което се разпознава по съкратения номер на рамата. „Първоначалната регистрация е от 16 октомври 1980 г.“. Така Флориан Фишер разкрива и втората причина, която прави Audi-то толкова екзотично. Audi продава само 292 екземпляра от Urquattro през 1980 г. Как и защо предсерийният автомобил е попаднал в дилърството в Нордщат, не се знае. Сигурното е, че в средата на 80-те години машината е била пусната за продажба на цена 72.500 марки на пробег около 16.500 километра и през 1988 г. е била изпратена през Люксембург до Белгия.

Когато 30 години по-късно Флориан Фишер я купува, километражът показва 79.000 километра. Днес са 94.000.

TÜV дава благословията си през 2020 г.

Фишер сам реставрира автомобила, като се заема с всичко – от ремонта на сложната система за впръскване на горивото K-Jetronic до реконструкцията на извитото плексигласово предно стъкло – „въпреки че всъщност съм счетоводител!“ 100 часа труд влага само за да направи алуминиев калъп за новото предно стъкло: „Сега поне имам две резервни.“ Той намира Челесте Ди Сантоло, талантливия каросериен майстор в Autohaus Nordstadt, който е научил занаята си при конструирането на прототипи във Ferrari, и случайно открива, че пластмасовите лайстни на C-колоната са от Toyota Corolla.

Реставрацията е завършена през лятото на 2020 г., а TÜV дава благословията си точно една седмица преди Флориан и Даниела Фишер да се оженят – и така Audi-то Artz става техният сватбен автомобил.

„Преди не можех да си позволя първото quattro, но сега имам уникален екземпляр, базиран на предсериен автомобил. Невероятно, нали?“ Дори Гюнтер Арц вероятно не би си представял подобна история.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин