Когато лешояд влети през предното стъкло


24
апр.
2021

Следвоенната спортна кариера на Mercedes-Benz започва със серия от блестящи прояви, като една от тях е победата на изключителното маратонско рали Карера Панамерикана. Тази на пръв поглед необичайна изява за фирмата е резултат от решение за създаването на суперспортен автомобил, взето от директорския борд в Щутгарт през лятото на 1951 г. Изпитанията на първия завършен прототип започват на 13 март 1952 г., само девет месеца след стартирането на проекта. По време на своя официален дебют на състезанието Миле Миля в Италия, суперавтомобилът показва забележителни възможности, като успява да достигне до второ място в общото класиране.

Не след дълго инициалите “SL”(от “Спортен” и “Лек”) стават символ на качество, класа и стил – престижни показатели, които съвсем естествено преливат и в цивилното производство на германския концерн. В рамките на 1952 г. 300 SL демонстрира своя потенциал на пистата Бремгартен, край Берн, а след това на Льо Ман на Нюрбугринг, като във всички тези изяви фирменият отбор заема призовите места. Серията от европейски успехи провокира фирменото ръководство да разгърне своята завоевателна политика и към други точки на света. Взето е решение за участие на изтощителния, но екзотичен отвъдокеански маратон Карера Панамерикана в Мексико.

През 1950 г. Мексико е първата латиноамериканска държава, която успява да завърши своя участък от гигантската Панамериканска магистрала – една сериозна брънка от пътя между Аляска и Огнена земя. Сам по себе си този факт е достатъчен повод за гордост и мексиканците искат на всяка цена да рекламират новото съоръжение по най-добрия възможен начин. Така се ражда ралито “La Carrera Panamericana”, което предизвиква истинска еуфория сред екипажите от Европа и Америка. Между асовете заявили желание за участие са Хуан Мануел Фанджо, Карл Клинг, Херман Ланг, Алберто Аскари и Джовани Брако.

Перфектно конструиранияt Mercedes-Benz 300 SL идеално се вписва в техническите изисквания на организаторите. Според тогавашните експерти, това е бил точният спортен автомобил, който е имал късмета да попадне на точното място в точното време. На третото поред рали Панамерикана, проведено от 19 до 23 ноември 1952 г., участват три автомобила Mercedеs-Benz 300 SL, като два от тях се управляват от германски екипажи, а третият е поверен на американеца Джон Фич, който го преработва в кабрио-версия.

На 19 ноември в 06.30 ч. сутринта от стартовата линия в Тукстла Гутиерез стартират 90 автомобила (29 спортни 61 туристически) в интервал от по една минута. Eкипажът на Кленк/Клинг, който води почти през цялото време претърпява необичаен инцидент. Един от многото лешояди, които прехвърчат около автомобилите се забива в предното стъкло на мерцедеса при скорост 200 км/ч. Част от разхвърчалите се парчета стъкло нараняват лицето на Кленк. Едва след около 70 километра, при смяна на една от гумите, Кленк има възможност да се почисти и да възстанови щетите по колата доколкото е възможно.

Победителите в маратонската надпревара Карл Клинг и Ханс Кленк С Mercedеs-Benz 300 SL № 4

Трите мерцедеса с екипажи Карл Клинг/Ханс Кленк, Херман Ланг/Ервин Груп и Джон Фич/Юджийн Гайгър продължават своя победоносен поход до финалната права. Латиноамериканския триумф на Mercedes-Benz през 1952 г. се превръща в значима част от историята на автомобилния спорт и донася невероятна популярност на германския концерн. Серията от блестящи прояви провокират фирменото ръководство да финансира създаването на “цивилна” версия на 300 SL, която е официално представена на автосалона за спортни автомобили в Ню Йорк на 6 февруари 1954 г. Едно от основните сходства със състезателния прототип са отварящите се нагоре врати, често оприличавани с крила на чайка откъдето идва и популярното прозвище на модела “gullwing”. Четири десетилетия по-късно Mercedеs-Benz 300 SL съвсем заслужено е коронован за “Спортен автомобил на века”.

Още по темата