Когато екипажите от рали Монте Карло преминаваха през София

0907
2021

На снимката горе – Победителите в рали „Монте Карло“ през 1936 г. Замфиреску и Кристеа и техният специално оборудван Ford, заснети с началника на софийската контрола полк. Д. Айранов и част от членовете на БАТУК пред сградата на клуба на ул.„Раковска“, снимка: сп.„Автомобилизъм и туризъм“

През 20-те и 30-те години организирането на автомобилни състезания в България е сравнително рядко, а участието на наши екипажи в европейските надпревари, повече от инцидентно. Въпреки това страната ни на няколко пъти, макар и задочно, има удоволствието да усети на живо атмосферата на едни от най-атрактивните автомобилни изяви на Стария континент. Такъв е случаят с посрещането на част от екипажите, участващи в легендарното рали Монте Карло, които по традиция прекосяват територията на България между 1929 г. и 1937 г. Поради някои специфични особености

на маршрута се случва така, че атрактивните състезателни автомобили са дочаквани само от малцина ентусиасти, тъй като минаването им през България е ставало най-често нощем. През 1936 г. обаче, по щастливо стечение на обстоятелствата, ефектната колона от 18 автомобила пристига в центъра на София преди обед на 26 януари, а изключителното събитие е отразено от пресата по подобаващ начин. Ето и пълния текст от репортажа за посрещането на участниците в ралито, поместен в сп.„Автомобилизъм и туризъм“, бр. 38-39, януари/февруари 1936 г.:

Французите Лайе и Катрсу с Renault на софийската контрола. Снимка: сп. „Автомобилизъм и туризъм“

„Вече за осми път минават през София състезатели за автомобилния събор в Монте Карло. Първото им минаване е през 1929 г. – три години след основаването на БАТУК, с чието съдействие се урежда това най-голямо автомобилно състезание. По причина на лоши пътища в Гърция, първите две години състезателите, които минават през София, тръгваха от Солун. От 1931 г., когато пътищата в южната ни съседка бяха подобрени, тръгванията са от Атина.

През миналите години състезателите минаваха нощем през София – към 1-3 ч. след полунощ. По тая причина тяхното минаване оставаше незабелязано. Освен постоянната тогавашна комисия от г-да В. Кноте, Й. Савицки и Ив. Михайлов, малцина биваха любопитните, които бодърствуваха в клуба цяла нощ, за да видят състезателите. Тази година, поради изменение на часа за тръгване от Атина (10.37 ч.) макар и при лондонско време, софийските автомобилисти имаха редкия случай да видят минаването на многобройните състезатели. Рано сутринта на 26 м., в клуба се бяха събрали множество членове: председателя на клуба г-н Владимир Каракашов, Ал. Кличиян, полковник Д. Айранов, Хр. Тъпчилещов, Й. Савицки, Д. Тъпков, Д. Никифоров, Е. Хайткамп, проф. Жак Ато, френския консул г-н Мас, френския търговски аташе г-н Блан и др. Множество наши и чужди кореспонденти очакваха нетърпеливо пристигането на състезателите. Също един бюфет, великолепно уреден от прочутите специалисти на Юнион клуб, очакваше състезателите. Минали нашата граница при Кулата, между 5 и 6 часа сутринта, състезателите започнаха да пристигат в София към 10 ч. Първи пристигнаха Замфиреску и Кристеа с автомобил Ford. Те са следвани от Треву и Гас с автомобил Hotchkiss, победители през 1934 г., след които непосредствено пристига и Рене Кариер с автомобил Matford. Същият е известен марсилски автомобилен бегач. Следват Лайе и Катрсу, миналогодишните победители с автомобил Renault. Пристигат на кратки интервали Стофел с Peugeot, дамския екип г-жа Марьоз и г-ца Юстенк с автомобил Hotchkiss, Соймонс с автомобил Wolseley, Уиздъм със Standard, дамския екип на г-жа Сико и г-ца Форес с Delahaye, г-н и г-жа Шел с Delahaye, д-р Бийон с Renault, Пол с Skoda Popular, Конописопулос с Buick и до отварянето на контролата – 12.55 ч. пристигнаха 17 автомобила. В 12.57 ч. пристигна и 18-ят автомобил Fiat с унгарците Козма и Мартинек. Състезателите бяха причаквани от клубни членове при Владая, Княжево, и Руския паметник. От последния до клуба на ул.„Раковска“ бе образуван шпалир от любопитни граждани. Същият шпалир продължи от клуба до Захарната фабрика при тръгването на състезателите за Белград.

Дамският екипаж Марьоз-Юстенк с Hotchkiss в компанията на гл. редактор на сп. „Автомобилизъм и туризъм“ Иван Михайлов, вносителят на Chrysler Йосиф Савицки и други членове на БАТУК. Снимка: сп. „Автомобилизъм и туризъм“

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин