2016
На изложението за потребителска електроника CES 2016 в Лас Вегас Bosch демонстрира своята иновативна „техника за живота“ – за дома и офиса, за автомобила и градската среда. В бизнеса със свързаността германският гигант печели с богатото си продуктово портфолио и всеобхватните си браншови познания, базирани на десетилетен опит. “Bosch може да свърже мобилността с енергийните, строителните и индустриалните технологии и да предостави свързани услуги от най-различни браншове – нещо, което никоя друга компания не може да предложи“, твърди шефът на Bosch Фолкмар Денер. Като пример той посочи свързания автомобил, който комуникира с „умния“ дом чрез навигационната система, така че водачът може да загрее фурната в кухнята, още преди да се е прибрал у дома.
Bosch представи и световна премиера в областта на свързаната мобилност – модула за допълнително вграждане Retrofit eCall. Системата за автоматично аварийно повикване eCall, лансирана през 2012 г., досега се предлагаше само като стандартно оборудване за нови автомобили, но на пазара вече е и вариантът за допълнително оборудване. Сензорният модул, включен в запалката на автомобила, реагира при произшествие и изпраща съответната информация на колцентъра. В зависимост от сериозността на катастрофата, служителят в спешния център или се свързва директно с водача, или уведомява най-близките екипи на бърза и пътна помощ.
Интелигентните градове повишават качеството на живота
Паркирането е друга голяма трудност, която Bosch възнамерява да елиминира. 30% от задръстванията в градския трафик се образуват от водачи, които си търсят място за паркинг. Един от начините за отстраняването на проблема е колите и паркингите да се оборудват със сензори, които откриват свободните паркоместа и известяват водачите. Bosch въплъщава тази идея в концепцията си „паркиране в общност“ („community-based parking“) – докато се движат, автомобилите откриват и измерват свободните места между превозните средства, паркирани покрай пътното платно. Информацията се въвежда в карти в реално време, които се зареждат на смартфона или на дисплея в навигационната система на автомобила. Водачите, които искат да паркират в центъра или в жилищните квартали на градовете, ще си намерят място без излишни обиколки. Така ще спестят време и пари, а и ще опазят и нервите си, и околната среда.
Свързаната мобилност – решенията на Bosch за утрешния ден
Важна част от интерфейса между интелигентните градове и свързаните автомобили е напълно автоматизираното паркиране, което Bosch планира да реализира до 2018 г. Идеята е шофьорът просто да слезе от колата на входа на паркинга. Автомобилът сам ще си потърси място и ще паркира. А стане ли време за тръгване, возилото се връща само на изхода.
Bosch усъвършенства и магистралния автопилот. Очаква се през 2020 г. автомобилите, оборудвани с него, да се движат самостоятелно по магистрала. Това не само ще увеличи безопасността, но и ще облекчи живота на водачите – ако асистентът е включен, шофьорът се превръща в пасажер. Bosch вече тества автоматизираното шофиране по обществени пътища в Германия, САЩ и Япония.
Комуникацията между хората и технологиите е друг важен аспект за безопасността и комфорта на автомобилния трафик. “Подходящата информация в подходящия момент свежда до минимум разсейването на водача,“ каза Денер. Посетителите на CES 2016 изживяха новия тип комуникация в демонстрационния автомобил на Bosch. Ако например отдясно наближава пешеходец, автомобилът стартира светлинна сигнализация, предупреждаваща водача.
Bosch презентира и сензорния екран с вибрационна обратна връзка. За тази нова разработка в края на 2015 г. компанията получи Наградата за иновация на CES. Продуктът е уникален с това, че бутоните на дисплея се усещат като истински копчета и водачите могат да управляват приложенията на информационно-развлекателната система без да гледат към нея. Това означава, че те много по-рядко ще откъсват погледа си от пътя и пътуването ще бъде много по-безопасно.