Класики с проблемен имидж: Jaguar XJ12

Съществуват впечатляващи автомобили, които няма как да ви оставят равнодушни, но и които притежават катастрофален имидж. При тях удоволствието отстъпва място на разочарованието. Техните собственици рискуват всичко - дори и солидна загуба на стойност

0507
2017

Jaguar XJ12 се предлага за сравнително малко пари: поддържани екземпляри могат да се намерят и за под 20 000 лв. XJ обаче може да едновременно да зарадва и да разочарова своя водач – поддръжката на 12-цилиндровия агрегат е сложна и скъпа.

Преди спонтанно да решите да последвате мотото „Веднъж в живота е редно да си позволиш нещо такова“, трябва да имате готовност да поемете скъпите ремонти: спирачните дискове и накладки за четирите колела струват около 3000 лв., а смяната на запалителните свещи – 1000 лв.!

 

Не бива да подценявате и разходите за гориво: от 16 до 22 литра А 98 Н харчи на 100 километра тази „дива котка“. Любов към детайла: капачка на резервоара с ключалка.

Very british: полирано орехово дърво и мека кожа за клубна атмосфера. В жабката на XJ разбира се всеки джентълмен държи огледало за гримиране за своята дама

При Серия III (1981-1992) своя отпечатък е дало италианското дизайнерско студио Pininfarina. Италианците са увеличили повърхностите на прозорците и леко са повдигнали линията на покрива. Въпреки това класическия чар е запазен.

Задължителен атрибут за стилните водачи на Jaguar: фигурата на ягуара върху капака на двигателя. Виц от миналото: притежателите на XJ трябва да имат още един автомобил Jaguar в гаража си, тъй като единият винаги е в сервиза.

Отзад потъвате в меко тапицирани кресла. Задницата е по-просторна, отколкото изглежда.

Всички хубави неща са три: всички XJ12 са оборудвани серийно с 3-степенна автоматична трансмисия на Borg Warner. Тя превключва меко и спокойно.

Фактът, че V12 агрегатът има скъпа поддръжка, се дължи на трудната достъпност на някой елементи. Щом отворите капака, веднага ще се досетите, че е така: двигателят почти не се вижда под „салатата“ от кабели и маркучи. Ако ще сменяте свещите, трябва първо да демонтирате компресора на климатика, управлението на дроселовата клапа и темпомата!

По принцип за Jaguar XJ12 важи максимата: по-скъпото накрая излиза по-евтино. Моделите със заводски катализатор (от 1988 г.) могат да бъдат преоборудвани до Euro 2. Важно е след покупка да си отделите поне същата сума и за ремонти.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв