Класики с проблемен имидж: Citroën SM

Съществуват впечатляващи автомобили, които няма как да ви оставят равнодушни, но и които притежават катастрофален имидж. При тях удоволствието отстъпва място на разочарованието. Техните собственици рискуват всичко - дори и солидна загуба на стойност


3
юли
2017

Амбициозна техническа концепция със завладяващо красиви форми – при , някогашната „кралица“ на пътя нещата се получават и нищо не върви като хората. Едновременно. Накрая никой не иска да го купува. Citroën поръчва производството на последните сто екземпляра SM на производителя на състезателни автомобили Ligier, а като нов собственик Peugeot буквално изхвърля последните 60 каросерии на SM. Дошъл е краят. А началото е толкова обещаващо.. Днес е ясно, че перфектен е единствено планът за SM, докато изпълнението се оказва пълно с недостатъци. Фабриката-мечта Maserati, чийто мажоритарен дял акции поема Citroën в края на 60-те години, ще разработи двигателя, а превъзходната хидропневматика и революционната форма ще дойдат от Франция. Плановете изглеждат грандиозни.

Във време, когато VW „костенурка“ и Opel Kadett са в разцвета си, SM е впечатляващ модел с иновативна техника – да си припомним завиващите фарове зад широката стъклена предница или чувствителното, зависещо от скоростта сервоуправление. Комфортът и поддържането на правия курс са определени като превъзходни, а максималната скорост от 220 км/ч превръща SM в най-бързия автомобил с предно предаване на света. Формата е спираща дъха, а хидропневматиката на окачването – изключителна. 6-цилиндровият мотор на Maserati обаче се проваля. Двигателят с лека конструкция работи шумно и ако не бива привеждан бавно към оптимална температура, се поврежда сериозно още преди пробег от 50 000 км.

Citroën SM поляризира силно. С уникалната си каросерия с 2+2-места, двигател на Maserati и хидропневматично окачване луксозният модел на Citroën блести за кратко, но звездата му бързо угасва

Въпреки, че SM е в ценовия и мощностен клас на Coupé-тата на Porsche и Mercedes, той остава предпочитан единствено за ценителите на творбите на изкуството

Хидропневматичното окачване, използвано от Citroën от 1955 г., осигурява превъзходно возене

С дължината си от почти 4,90 метра SM е със страхотна аеродинамика (коефициент cW 0,32) – редом с най-добрите в света.

Овалният волан и клубните кресла са серийни – луксозният лаунджа характер на SM говори за високия ценови клас

Кокпитът с овалните уреди и голямо количество хром оправдава имиджа на марката като благороден и футуритичен

Труднодостъпният V6 на Maserati е жертва на нехайна поддръжка и зле обучени монтьори.

SM: Serie Maserati, Sa Majesté или Sado Maso? Съкращението може да има много значения…

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >