Класика на деня: Citroën 2CV

2606
2019

Не е истински автомобил – така казват мнозина за Citroën 2CV, но моделът притежава неустоим чар. Днес моделът е култов и е нашата класика!

Още по време на представянето си през 1948 г. Citroen 2CV изглежда остарял. Невероятно е обаче, как моделът успява да завладее сърцата на хората. По времето на появата му никой не предполага, че това странно возило ще се превърне в автомобилна икона. Въпреки подигравките, Citroën 2CV се продава милиони пъти – и се превръща в израз на жизнерадост за няколко поколения. През 1990 е произведен последният 2CV в Португалия, сива чарлстън-версия, Почитателите на  модела обожават воя на боксерния мотор, неповторимото накланяне в завои и лукса на кабриолет с навиващия се покрив.

Нито един друг автомобил не олицетворява толкова добре автомобилния екзистенциализъм, колкото 2CV. Спартанският дизайн е избран от съображения за практичност, за да бъде създаден здрав и евтин автомобил за обикновения човек от провинцията. Мотото: „Разработете автомобил, който предлага място за двама фермери, обути с ботуши и 100 кг картофи или бъчва с вино, който вдига най-малко 60 км/ч и харчи максимум 3 л/100 км.“ Окачването трябва да се справи с безаварийното пренасяне на кора с яйца. Освен това продажната цена трябва да е по-важна от външния вид.

Походът на победата за „Deux Chevaux“ – „две конски сили“, което не означава мощността на двигателя, а данъчния клас – започва през 50-те години. Практичните предимства и ниската цена са убедителни, като понякога се налага клиентът да чака 5-6 години, за да получи своя автомобил. Автомобилът е купуван както от известни личности, така и от студенти, хипари – и е каран от Роджър Мур в ролята му на Джеймс Бонд. Произведени са общо над 5 милиона 2CV, включително и с лекотоварните версии.

2CV всъщност е „подходящият автомобил за хора, които не искат автомобил или не могат да си позволят такъв“. През годините на производство 2CV претърпява промени: от 9 к.с. накрая мощността на мотора е 30 к.с. Това дава възможност за развиването 110 км/ч максимална скорост. Формата обаче си остава винаги същата. През 1988 е прекратено производството във Франция, а на 27-ти юли 1990 г. от конвейера в Португалия слиза и последният автомобил 2CV.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин