Класика на деня: BMW 2002 turbo

0810
2019

В разгара на петролната криза BMW пуска вдигащото 212 км/ч 2002 turbo със 170 к.с. и широки калници. Скандално! Нашата класика на деня!

1973, петролна криза, ограничения на скоростта и на количествата гориво на бензиностанциите. Може би не съществува по-неподходящ момент от този за представянето през публиката на IAA вдигащото 212 км/ч 2002 turbo със 170 к.с. и широки калници? С обърнат наопаки надпис на предната броня, който от мнозина е възприеман като светлинен клаксон. Серийните модели не са имали такова обозначение.

Първият европейски лек автомобил с турбо

2002 turbo достига дори и до Германския парламент, където се водят дебати относно неговото съществуване. Исторически това е първият сериен европейски автомобил с турбодвигател. Иначе колата не е нищо друг, освен спортна кулминация на серията 02 (1966-1977). За да бъде катапултиран моделът с две врати в орбитата на 911 са необходими повече от 130 к.с. и 177 Нм на 2002 tii. Двулитровият мотор се доказва многократно като турбобаза – например в моторния спорт, където от 1969 пише история в шампионатите за туристически автомобили. Или под формата на прототипа Turbo X1, който с 280 к.с. до 7100 оборота се явява пророк на серийните версии.

За 6,9 секунди до темпо 100

Черешката на тортата при 2002 turbo е впръскването Kugelfischer, което осигурява горивото близко до цилиндъра, при което капчиците са разпределяни всичко друго, но не и пестеливо. Управляемостта се води от обикновена, но гениална и до днес формула: тънка линия, малка маса, леко свръхзавиване и гранична зона, в която можете да се забавлявате. За 6,9 секунди тежащият 1080 килограма модел с две врати ускорява до темпо 100. Въпреки привлекателните си качества, първия сериен турбоавтомобил в Европа си остава по-скоро предвестник, отколкото пионер. След 14 месеца и 1672 екземпляра  BMW спира тази версия на своя компактен модел, преди да настъпи триумфът на редовия 6-цилиндров мотор.

Още по темата


Notice: Undefined index: usedTag in /home/autoupsw/public_html/wp-content/themes/autobild/sidebar.php on line 3
Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/autoupsw/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427