Класика на деня: BMW 2002 turbo


8
окт.
2019

В разгара на петролната криза BMW пуска вдигащото 212 км/ч 2002 turbo със 170 к.с. и широки калници. Скандално! Нашата класика на деня!

1973, петролна криза, ограничения на скоростта и на количествата гориво на бензиностанциите. Може би не съществува по-неподходящ момент от този за представянето през публиката на IAA вдигащото 212 км/ч 2002 turbo със 170 к.с. и широки калници? С обърнат наопаки надпис на предната броня, който от мнозина е възприеман като светлинен клаксон. Серийните модели не са имали такова обозначение.

Първият европейски лек автомобил с турбо

2002 turbo достига дори и до Германския парламент, където се водят дебати относно неговото съществуване. Исторически това е първият сериен европейски автомобил с турбодвигател. Иначе колата не е нищо друг, освен спортна кулминация на серията 02 (1966-1977). За да бъде катапултиран моделът с две врати в орбитата на 911 са необходими повече от 130 к.с. и 177 Нм на 2002 tii. Двулитровият мотор се доказва многократно като турбобаза – например в моторния спорт, където от 1969 пише история в шампионатите за туристически автомобили. Или под формата на прототипа Turbo X1, който с 280 к.с. до 7100 оборота се явява пророк на серийните версии.

За 6,9 секунди до темпо 100

Черешката на тортата при 2002 turbo е впръскването Kugelfischer, което осигурява горивото близко до цилиндъра, при което капчиците са разпределяни всичко друго, но не и пестеливо. Управляемостта се води от обикновена, но гениална и до днес формула: тънка линия, малка маса, леко свръхзавиване и гранична зона, в която можете да се забавлявате. За 6,9 секунди тежащият 1080 килограма модел с две врати ускорява до темпо 100. Въпреки привлекателните си качества, първия сериен турбоавтомобил в Европа си остава по-скоро предвестник, отколкото пионер. След 14 месеца и 1672 екземпляра  BMW спира тази версия на своя компактен модел, преди да настъпи триумфът на редовия 6-цилиндров мотор.

Още по темата

Card image cap
BMW M8 (E31): ракетата с 550 к.с., която никога не „излетя“

5
юни
2017

Добре скрито, единственото произведено BMW M8 (E31) се спотайва в секретните халета на M GmbH. Спортното купе с 500 к.с. никога не „узрява“ дотолкова, че да влезе в серийно производство – въпреки че V12 е идеален за машината!

Card image cap
Историята на незрящата навигаторка

28
юни
2017

Професионалната волейболистка Алесандра Инверарди загубила зрението си след заболяване. Тогава италианката била почти отчаяна. Днес тя се състезава като навигатор за титлата шампион на рали с Lancia Stratos HF - и казва на своя пилот Лучиано Виаро накъде да кра.

Card image cap
Клубът на супербързите: Aston Martin V12 Vantage S

30
юли
2017

Ако искате да влезете в клуба на най-бързите автомобили, то моделът трябва да вдига поне 480 км/ч! Преглед на 73-те най-бързи и ексклузивни автомобили на света.

Card image cap

В последния брой:

Архив >

usedTag: