2019
В разгара на петролната криза BMW пуска вдигащото 212 км/ч 2002 turbo със 170 к.с. и широки калници. Скандално! Нашата класика на деня!
1973, петролна криза, ограничения на скоростта и на количествата гориво на бензиностанциите. Може би не съществува по-неподходящ момент от този за представянето през публиката на IAA вдигащото 212 км/ч 2002 turbo със 170 к.с. и широки калници? С обърнат наопаки надпис на предната броня, който от мнозина е възприеман като светлинен клаксон. Серийните модели не са имали такова обозначение.
Първият европейски лек автомобил с турбо
2002 turbo достига дори и до Германския парламент, където се водят дебати относно неговото съществуване. Исторически това е първият сериен европейски автомобил с турбодвигател. Иначе колата не е нищо друг, освен спортна кулминация на серията 02 (1966-1977). За да бъде катапултиран моделът с две врати в орбитата на 911 са необходими повече от 130 к.с. и 177 Нм на 2002 tii. Двулитровият мотор се доказва многократно като турбобаза – например в моторния спорт, където от 1969 пише история в шампионатите за туристически автомобили. Или под формата на прототипа Turbo X1, който с 280 к.с. до 7100 оборота се явява пророк на серийните версии.
За 6,9 секунди до темпо 100
Черешката на тортата при 2002 turbo е впръскването Kugelfischer, което осигурява горивото близко до цилиндъра, при което капчиците са разпределяни всичко друго, но не и пестеливо. Управляемостта се води от обикновена, но гениална и до днес формула: тънка линия, малка маса, леко свръхзавиване и гранична зона, в която можете да се забавлявате. За 6,9 секунди тежащият 1080 килограма модел с две врати ускорява до темпо 100. Въпреки привлекателните си качества, първия сериен турбоавтомобил в Европа си остава по-скоро предвестник, отколкото пионер. След 14 месеца и 1672 екземпляра BMW спира тази версия на своя компактен модел, преди да настъпи триумфът на редовия 6-цилиндров мотор.