2021
Автомобилът от среден клас Audi 80 от поколение B4 блести не само като икономичен, но и като мощен! Плюсовете в кариерата му на класика
Audi 80 B4 се появява на пазара през 1991 г., базиран е на предшественика В и след четири години е спрян от производство. През декември 1994 г. нещата за седана приключват, а година по-късно приключва Живота и на комбито Avant. С този модел приключва ерата на Audi 80, започнала 19 години по-рано – след това колите от среден клас от Инголщадт носят името А4.
Последното поколение на Audi 80 е широкообхватен фейслифт
Ако трябва да сме честни, последното Audi 80 представлява сериозен фейслифт на предшественика си. Задната ос е с нова конструкция, резервоарът е с хоризонтално разположение, което дава възможност за по-просторен багажник с по-равна повърхност. Асиметрично сгъващите се задни облегалки повишават комфорта. Междуосието пораства с 66, респективно 60 милиметра (quattro) а самият автомобил е с 8 см по-дълъг. Предната следа е увеличена с 38 милиметра до 1,449 метра. Така Audi 80 B4 изглежда значително по-внушително в сравнение с предшественика си, макар и техниката да е идентична в някои случаи. Каросерията е подсилена и притежава по-голяма устойчивост на усукване от B3. От Инголщадт подобряват и сигурността: от януари всяко Audi 80 е оборудвано с ABS. От моделната година 1994 г. серийно се предлага въздушна възглавница за водача, а година по-късно – и за пътника до водача.
Двигателят 1.9 TDI като чудо на пестеливостта
„Девет модела, шест двигателя“, пише в проспекта на автомобила. Всъщност в началото Audi 80 B4 предлага пет моторизации – от 4-цилиндров дизелов със 75 к.с. през редови 4- и 5-цилиндрови бензинови до V6-бензинов със 174 к.с. На по-късен етап се появява турбодизеловият с 90 к.с. и директно впръскване, направил дебюта си две години по-рано в Audi 100. Този 4-цилиндров агрегат със самовъзпламеняване притежава голям потенциал за икономия на гориво, потвърден по време на различни тестове. При тест с дължина от 1079 километра от Виена до Женева Audi 80 1.9 TDI 1994 дава среден разход от 2,77 литра на 100 километра. При бензиновите агрегати клиентите на 6-цилиндровия се радват и на по-стегнато окачване, смъкващо каросерията с 15 милиметра.
Audi RS2 като кулминация на модела
През 1993 г. Audi пуска S2, на което е базирано след това и свръх-Audi-то 80 RS2, с 2,2-литров 20-клапанен 5-цилиндров двигател с 230 к.с., хвърляйки ръкавица към Щутгарт, Цуфенхаузен и Мюнхен. Днес тези спортисти са доста търсени. RS2 излиза на пазара през 1994 г. – близо година, преди спирането на производство на Audi 80 B4. Моделът пращи от мощност – 315 к.с. и е крайъгълен камък от всяка една гледна точка. От една страна е топмоделът на B4, а от друга се предлага за разлика от предшественика в комбиверсия – Avant. Цената на това Audi е 98 900 германски марки – не е евтина, но пък до преустановяване на производството на мощното комби през 1996 г. от конвейера са слезли точно 2891 екземпляра (първоначално планирани 2200) и това е доказателство за успеха на вдигащия 262 км/ч модел.