2024
При компактните автомобили Golf се смята за най-добрия. Но конкуренцията на Волфсбург в миналото бе голяма и разнообразна. Например от Fiat
Прогресивният, леко екзалтиран Ritmo беше едва третият появил се Fiat – след Dino и Fiorino. Прилича на дизайнерска мебел в „мраморно бежово“ със своите висококонтрастни пластмасови брони. Дори готиният пластмасов елемент на капака, кръглите дръжки на вратите и стоманените джанти с четири черни ленти са белег на италиански шик.
Ritmo изглежда впечатляващо и отвътре, където 70-те години все още блестят в модните бежови и кафяви тонове и където управлението ви кара да се замислите. Воланът е плосък в типичния италиански стил, пластмасата се усеща тънка и евтина, а странната концепция на управление е далеч от трезвата логика на германския четириметров клас. Към това се добавя кухият звук от шумно тракащите врати и меките като чувал седалки. Съвършенството не е основната компетентност на Fiat. И все пак е трудно да се устои на чара на Ritmo, това произведение на изкуството.
На задния капак пише 60 CL, което на германския пазар означаваше най-малкия двигател. Още две врати струваха допълнителни 500 марки. Макар и Ritmo да изглежда доста дребничък, пространството е идеално, багажникът е по-голям от очакваното – също и защото крикът и резервното колело се побират в двигателното отделение. Тук се намира 1,1-литровият четирицилиндров двигател с 60 к.с., взет от 128. Подобно на VW, Fiat се нуждае от обороти, за да живее. Ritmo също се предлага с оборотомер и петстепенна скоростна кутия като стандарт – никой друг не предлага това! Ritmo пропилява техническото си предимство поради недефинирания, дълъг скоростен лост, а кормилното управление също не е добро, въпреки изключително тънките гуми с размер 145 мм.
Плюсове/минуси
Като се има предвид страхотната комбинация от смел дизайн и безпроблемна техника, изненадващо е, че Ritmo няма по-голяма база фенове извън Италия – други модели на Fiat са много по-напред в това отношение. Каросерията на Ritmo прилича малко на конвенционалната Lancia Delta, която е базирана на същата платформа и остава засенчена от версиите Turbo и Integrale. Когато става въпрос за Ritmo, всеки иска горещата версия TC и/или Abarth или, ако има смелостта да направи необичайно, би предпочел един от кабриолетите, произведени от 1981 г., които са разработени от Bertone и които предлагат четири пълноценни седалки.
Що се отнася до разнообразието, Ritmo е много напред. Предлагаше се с три и с четири врати, както и с голям заден капак, като кабриолет и, ако включите версиите Regata и Regata Weekend, също като седан и комби. Испанският вариант Seat Ritmo, по-късно Ronda, също може да бъде прибавено към списъка. Има и широка гама от четирицилиндрови двигатели, вариращи от основния двигател с 60 к.с. до 130 TC с двулитров DOHC двигател и 130 к.с. до 1,9-литровия турбодизел с 80 к.с. Ако търсите Ritmo, ще намерите голям избор – решението е между първо и второ поколение. Слабите страни включват небрежна изработка и ръжда, особено в ранните модели до 1982 г. Некачествените скоростни кутии с нестабилен контрол на предавките създават проблеми. Резервните части за интериора и пластмасовите части отпред и отзад се предлагат най-много в Италия. Плюс: нямате нужда да сте богати, за да си купите или поддържате модела.
Пазарна ситуация
Ранните, напълно обикновени Ritmo вече са рядкост. Истински и неизползван базов модел като нашата фото кола, която се продава в Top Oldtimer във Вюлфрат, е наистина рядък, особено в Германия. Редките версии Abarth 125 TC и 130 TC са с изненадващо голям избор. По-лесно се намират и автомобили от обновената 2-ра серия (голяма радиаторна решетка, двойни фарове) от моделна година 1983 и кабриолети от 1-ва и 2-ра серия.
Резервни части
Най-романтичното нещо, разбира се, би било да предприемете спокойно пътуване до търговския панаир в Болоня, Италия, за да съберете големи количества части на Ritmo за малко пари. В интернет обаче също има голямо предлагане – не са ви нужни задълбочени познания по италиански език. Водна помпа (Ritmo Diesel) струва 69 евро, жило за ръчна спирачка струва десет евро, електромотор за чистачки струва 50 евро, а датчик за горивото струва 30 евро. Чифт задвижващи валове за вариантите на Abarth 125 TC и 130 TC струва 99 евро, радиаторна решетка за модела Regata notchback струва 50 евро.