2019
„Миналата година у нас са продадени над един милион електромобила“, казва главният редактор на китайския AUTO BILD Майкъл, докато пътуваме към автомобилния салон. Отново търкам очи… След повече от десетчасов полет може би все още сънувам?
Не, истина е! И може да се види дори и със сънен поглед. По магистралата се движат познати и непознати марки с електрическо задвижване: Tesla, Weltmeister, Dearcc, Xiaopeng, Qiantu… Въпреки трудните имена лесно се разпознават по зелените регистрационни табели.
На паркинга пред гигантския изложбен комплекс не е по-различно. Присъствието на електромобилите е факт, но странното за мен е липсата на видими зарядни станции. „Поради нарасналия пробег от поне 300 км автомобилите се зареждат спокойно в дома или офиса“, разяснява Майкъл.
Разглеждайки огромните зали на Shanghai Auto, се убеждавам за пореден път, че в Поднебесното царство нямат никакво съмнение в бъдещето на електрическата мобилност. „Повече от 300 утвърдени компании и стартиращи фирми произвеждат електрически превозни средства“, ми разказва любезен младеж на отличен английски на щанда на Leading Ideal. Не без гордост той ми показва предимствата на дебютния им модел One: 800 км хибриден пробег, лицево разпознаване замества нуждата от ключ, управление с гласови команди на китайски и английски, монолитен дигитален кокпит с големи екрани за пътника до водача.
Разбира се, не всички проекти са успешни. Немалко от участвалите миналата година на автосалона в Пекин (Шанхай и китайската столица се редуват при домакинството) днес ги няма тук. В същото време тогавашни прототипи вече се движат по пътищата. „Щом има интерес, моделите тук бързо влизат в масово производство“, споделя китайският ми колега Майкъл.
Въпреки динамиката на китайския автомобилен пазар напоследък се усеща забавяне. По данни на Асоциацията на китайските автомобилни производители през първите два месеца на 2019 г. са продадени 3,85 милиона автомобила, спад от близо 15 процента спрямо миналата година.
Цифри, които трудно се възприемат на фона на българските мащаби. Дали наистина съм се събудил?
Извод
Без преувеличение автомобилните изложения в Китай се превърнаха в глобален лидер. Китайският пазар е атрактивен за всички производители, но местните определено проявяват повече смелост и фантазия в разработките. В същото време качеството се подобрява.