2023
Натриево-йонните батерии съвсем скоро трябва да бъдат готови за масово вграждане в електромобилите. Китайците обаче действат малко по-бързо и вече поставиха батерия от този тип на модела Sol E10X, продаван в родината си от 2021 – срещу еквивалента на 12 600 лева. Дългият 4,65 м модел с 4 врати към момента разполага с 61 к.с. и капацитет на батерията 30 кВтч, позволяващ пробег до 302 км (по старата норма NEFZ), и е продукт на концерна JAC, в който Volkswagen има участие.
Автомобилният бранш възлага големи надежди на технологията на натриево-йонните батерии: вместо литий, те използват елемента натрий като положителен електрод. Това има няколко предимства: за разлика от лития, който е рядък, натрият е един от най-често срещаните химични елементи и е значително по-евтин.
Наред с това новите батерии притежат и много полезни качества: натриево-йонните батерии не са запалими, влияят се в по-малка степен от студа (следователно не е необходимо да се нагряват предварително), по-издръжливи са на зареждане със силен ток и също така имат по-дълъг живот.
Основният недостатък на натриево-йонните батерии
Натриевите батерии обаче имат и един сериозен недостатък – тяхната енергийна плътност е значително по-ниска от тази на литиево-йонните батерии. Именно поради тази причина натриевите батерии бяха отхвърлени още през 80-те години. При автомобилите ниската енергийна плътност би довела до значително повишение на теглото, което от съществено значение за пробега.
Но проблемът с енергийната плътност изглежда постепенно се решава: през 2021 г. китайският производител CATL представи натриево-йонна батерия, която постигна 160 ватчаса (Wh) на килограм тегло. За второто поколение на батерията, което трябва да бъде представено през тази година, са планирани 200 Wh.

За сравнение: съвременните литиево-йонни батерии в момента постигат между 200 и 250 Wh/kg в зависимост от материала на втория електрод. Освен това производствените разходи за новите натриеви батерии за по-високи от тези на литиево-йонните батерии. Но експертите очакват, че натриево-йонните батерии ще станат значително по-евтини с увеличаване мащаба на производството и оптимизирането на производствените процеси.
Китайски стартъп разработи новата батерия
В прототипа на Sol E10X с тегло малко над 1000 кг е монтирана натриево-йонна батерия с капацитет 25 кВт. Тя се характеризира с енергийна плътност от 120 Wh на килограм. Това е около една четвърт по-малко, отколкото постигат масовите литиево-йонни батерии. С новата батерия компактният „китаец“, по-нисък от Dacia Spring с 20 см, може да измине между 120 и 130 километра.
Клетките за новата батерия са разработени от китайския стартъп HiNa Battery Technologies. Той е създаден от научноизследователски институт през 2017 г. Според редица пазарни анализатори натриево-йонните батерии ще заменят литиево-йонните в автомобилите до няколко години.