2024
Най-големият успех на Volkswagen Santana не е в Германия, а в Китай. От 1982 г. този модел (с вътрешнозаводско обозначение B2) започва да се прави в малки серии във фабриката Shanghai Tractor Automobile Corporation (STAC). Първите 100 автомобила са сглобени от готови комплекти, а през април 1983 г. от монтажната линия слиза и първият изцяло направен в Китай Volkswagen Santana. През октомври 1984 г. германският концерн подписва договор със STAC, China National Automotive Industry Corporation (CNAIC) и Bank of China за създаване на съвместното предприятие Shanghai Volkswagen Automotive (SAIC). Бизнес отношенията между Западна Германия и Китайската народна република са скрепени с 25-годишен договор за производство на леки автомобили в Шанхай с лимит от максимум 50 процента чуждестранно участие.
SAIC стартира дейността си през септември 1985 г., и докато през 1990 г. са направени около 19 000 автомобила, само три години по-късно производството вече надхвърля 100 000. Volkswagen получава широка подкрепа на всички нива – от определянето на оптималния работен обем на двигателя, до финансовите стимули за градските таксиметрови компании, което допринася за осигуряването на добър комфорт на този бързо разрастващ се пазар. Заводът на Volkswagen в Шанхай е безспорен фаворит сред всички нови предприятия, създадени със западни инвестиции, тъй като произвежда автомобили, които могат да се използват еднакво добре не само от таксиметровите компании и полицията, но и от държавни служители, като същевременно отговарят и на нуждите на нововъзникващия бизнес елит. Освен това Volkswagen насърчава своите чуждестранни доставчици на компоненти и части, също да създадат съвместни предприятия в Китай и полученият от тях продукт помага на SAIC Volkswagen да постигне 85 процента местно съдържание още през 1993 г.

Още от началото на производството си китайският Volkswagen Santana се отличава с редица подобрения и актуализирани функции в сравнение с оригиналния германски първообраз от 1983 г. Сред актуализираните характеристики са електронна система за впръскване на гориво на Bosch, 5-степенна механична скоростна кутия, трета стоп светлина, подобрени задни седалки, хидравличен съединител, MP3 и CD в комплект с радио, ABS спирачки с електронно разпределение на спирачната сила и др.
През 1991 г. започва разработката на Santana 2000 специално за Китай с помощта на Volkswagen do Brasil. Моделът, който е с по-дълго междуосие и по-дълги задни врати от бразилския си аналог, е представен през 1994 г., а производството му започва април 1995 г.

На 12 април 2002 г. договорът е подновен, с което срокът на сътрудничество е удължен с още 20 години, а на церемонията по подписването присъства дори и бившият генерален секретар на китайската компартия Дзян Цзъмин. На 2 март 2004 г. SAIC представя изцяло модернизираните модели Santana 2000 и Santana 3000, при които за първи път дизайнът е дело на Shanghai Volkswagen Automotive.
На 11 април 2005 г. е подписан и договор с Škoda Auto, в резултат на което на 6 юни 2007 г. в Шанхай започва производството на Octavia, а скоро след това там са усвоени и много други актуални модели на чешката фирма. От 1983 до май 2009 г. в Китай са произведени общо 3 213 710 екземпляра Santana. Въпреки нестихващия интерес към този модел на китайския пазар, Shanghai Volkswagen Automotive все пак решава чувствително да редуцира производството му. Независимо от това той все още се прави в Китай в две разновидности – стандартен седан и хечбек, наречен Gran Santana. Това, което може да се каже от сегашна гледна точка е, че преди 40 години именно благодарение на договора с Volkswagen са положени основите на масовата моторизация на Китай.