2025
На изложението CES в Лас Вегас Zeekr представи модела Mix – електрически китайски ван, който директно хвърля ръкавицата на VW ID.Buzz – и притежава всички предпоставки да се наложи благодарение на премиум изпълнение и щедро оборудване. Ние ще ви разкрием какво може!
Китайските производители на автомобили също си търсят късмета на изложението за потребителска електроника CES в Лас Вегас – но не на рулетките. В бляскавия метрополис, където целият свят гледа към технологиите на утрешния ден, китайците проверяват своите шансове да се наложат на силните пазари.
Визуално Zeekr Mix „цитира“ своя опонент
Явно тук обаче някой вече е ударил джакпота. Поне що се отнася до интереса от страна на публиката. С електрическия бус Mix дъщерната компания на Geely Zeekr е уцелила право в целта. Далечният роднина на Volvo и Smart е директен конкурент на VW ID.Buzz.

Затова и доста прилича на него с късите си надвеси и големите гладки повърхности – и разбира се, ни връща спомените за легендарния Bulli от 70-те години, който има абсолютно култов статус, особено в западните САЩ.
По отношение на размерите новият Mix също играе директно в лигата на „германеца“. Дължина 4,69 метра, ширина 2 метра, височина 1,78 метра, междуосие 3 метра – всичко това го прави почти идентичен с електрическия VW. Въпреки това, в почти всички други аспекти, тази комбинация между бус и ван от Китай кара ID.Buzz да изглежда доста остарял.
Zeekr обещава сериозен пробег
За разлика от VW, Zeekr осигурява на своя петместен модел 800-волтова система за зареждане, която гарантира, че то ще става изключително бързо. Zeekr обещава мега мощност на зареждане – до 418 кВт (при VW – макс. 195 кВт). Ако изнесените от производителя данни са верни, базовата версия трябва да зарежда своята 76-киловатчасова LFT батерия от 10 до 80 процента за малко повече от десет минути.

За по-голямата NMC батерия с капацитет 102 кВтч са необходими около 15 минути. Посочените от Zeekr пробези – съответно 550 и 702 километра, са измерени по китайските стандарти – което не дава възможност за директна съпоставка с европейски модели.
Диаметър на завой като при най-малките автомобили
Проектираният за мегаполиси минибус, в които дори игла да хвърлиш, няма къде да падне, може да се похвали с нещо много специално: революционна предна ос, която позволява диаметърът на завой да бъде под 5 метра – постижение, по-добро, отколкото при малък автомобил.
За задвижването на задните колела при Mix се грижи електромотор с мощност 421 к.с., който трябва да позволи постигането на максимална скорост 180 км/ч и ускорение от 0 до 100 км/ч за 6,2 сек.
Плъзгащи се врати за голямото шоу
Но много по-важни са предимствата на интериора. Новата платформа SEA-M (Sustainable Experience Architecture), в която хората от Zeekr били инвестирал около един милиард евро, прави мобилния хол супер гъвкав.

Дори влизането в автомобила създава шоу, което ще накара сърцето ви да се разтупти. Разчитате на четири големи електрически плъзгащи се врати, липсва досадна B-колона, а „входният портал“ е широк внушителните 1,48 метра… Дори Smart fortwo лесно може да мине оттам!
Изключително гъвкав интериор
Благодарение на огромния панорамен покрив, интериорът е залят от светлина – и същевременно е редуциран до най-важното. В кокпита, който е в стила на повечето съвременни китайски електрически автомобили, виждаме само голям централен дисплей и – освен на волана – никакви физически бутони.
Двете предни седалки могат да се въртят на 270 градуса, за да образуват удобна зона за сядане, а подът е идеално равен. Мултифункционална кутия с голяма маса се движи по релси с електрическо задвижване – подобно решение предлага и ID.Buzz.

По отношение на софтуера Zeekr поставя нови стандарти; асистентите в помощ на водача са безброй, а инфотейнмънт функции за всички пътници са необятни. Освен това Mix има и Steer-by-Wire интерфейс, което е важна предпоставка за автономното шофиране в бъдеще.
Zeekr Mix струва еквивалента на 74 хил. лева в Китай
Mix e на пазара в родината си от октомври 2024 г. и от него вече са продадени почти 30 000 бройки. Ценовата листа започва от еквивалента на около 74.000 лева, като за по-голямата батерия клиентите ще трябва да подготвят още около 6000. Моделът, изглежда, вече е готов за пускане на американския пазар. След успешно преминаване на краш теста на Euro NCAP, Zeekr вероятно ще атакува и Европа, където ще създаде сериозни проблеми на доказаните играчи.