2022
Думата конверсия често се асоциира с производството на бързовари, титанови лопати, ютии и всякакви битови уреди, каквито в годините на перестройката започват да изработват много съвестки предприятия от сферата на отбраната. Имайки предвид техния висок потенциал обаче, подобна нетипична дейност изглежда меко казано примитивна и далеч под респектиращото им техническо ниво. Ако събитията бяха поели в друга посока, може би ресурсът на тези специализирани предприятия щеше да бъде насочен в много по-атрактивни сфери, например автомобилния спорт…

Впрочем такъв мимолетен опит е направен още през 1959 г. от авиационното конструкторско бюро “Антонов”, което създава състезателния автомобил “Киев Спорт”. Той за съжаление не достига до серийно производство, дори и в малки серии и от него на практика са изработени само три екземпляра, от които до днес е запазен само един. След дълги години на забвение този паметник на несбъднатите надежди е показан (макар и в нереставриран вид) на проведената през март 2013 г., 21-ва поред Олдтаймер-галерия, организирана от Иля Сорокин в Москва.

Петдесетте години на миналия век наистина могат да се нарекат “златното десетилетие” в историята на конструкторското бюро “Антонов” в украинската столица Киев. До този момент в страната се произвежда относително старият Ан-2, създаден още през 1947 г., но през февруари 1956 г. в небето за първи път се издига воено-транспортният Ан-8 с два турбинови двигателя. Година по-късно към него се присъединяват Ан-10 и Ан-12, а през 1959 г., едновременно със състезателния “Киев Спорт” дебютира и Ан-24, който дори и в момента продължава да обслужва някои вътрешни линии. Случаят с проектирането и изработката на спортен автомобил от страна на авиационното конструкторско бюро в края на 50-те години остава уникален в историята на СССР.
„Киев Спорт” е далеч не толкова популярен, колкото Ан-24, тъй като до неотдавна този автомобил е почти неизвестен на широката общественост. Единствено благодарение на реставрационната работилница на Евгений Шаманский и архивния автомобилен фонд на Владимир Киреев става възможно последният оцелял екземпляр да бъде върнат буквално от небитието.

Създател на легендарния автомобил е инж. Ю. Л. Земцов, а конструкцията му е наистина оригинална. Носещата “клетка” на каросерията представлява пространствена тръбна рама от тънкостенни стоманени тръби. Основните възли и агрегати са от “Волга” и “Москвич”, откъдето е и 1,5-литровият двигател. Каросерията е изработена от дуралуминий по авиационна технология, като самите листове на сплавта се съединяват помежду си чрез залепване. Използвани са и готови авиационни детайли, в това число и габаритните светлини. В процеса на подготовка за участие в различни надпревари автомобилът е бил подлаган на различни преработки. Към края на своята кариера той стартира без характерния покрив с отварящи се нагоре врати, в какъвто вид е запазен и до наши дни.
Още в края на 50-те години френският автомобилен годишник “L’annee automobile” публикува снимка на “Киев Спорт”, описвайки го като „най-елегантния спортен автомобил на СССР”. И това действително не е далеч от истината по отношение на дизайна, особено за тогавашното ниво в страната.
Макар и за кратък период от време “Киев Спорт” успява да докаже своя потенциал и на дело. През 1960 г. украинският състезател Виктор Лихацкий става сребърен медалист в автомобилния шампионат на Украйна, на волана на съхранения до днес екземпляр. През 2010 г. автомобилът е купен именно от него, заедно с петте купи, спечелени в периода на активните му участия.
