2018
Шведската застрахователна компания Folksam и асоциацията Villaägarnas Riksförbund събират няколко броя от два популярни модела употребявани автомобили и ги подлагат на краштест в съоръженията на Thatcham Research (Великобритания). Eдиният е първото поколение Mazda6, което е известно със своите проблеми с корозията – особено в страните от Северна Европа, а другият – VW Golf V.
Резултатите от тестовете демонстрират, че корозията далеч не е само козметичен дефект – напротив, тя оказва сериозно въздействие върху якостта на каросерията. Именно поради тази причина произвежданата в периода 2003-2008 „шестица“ на Mazda крие с 20% по-висок риск от наранявания с фатален край. В ръждясалата машина релса на шасито се отделя от пода, мястото за опора на краката се разкъсва, прагът поддава и от него падат парчета, седалките напускат точките си на закрепване и се изместват, а главата на дъмито се удря в В-колоните. От Thatcham коментират, че изпитаните автомобили са се представили по-добре от очакваното – но това не променя факта, че корозиралата каросерия не успява да поеме натоварването по начина, по който го би могла да го направи, докато колата е нова.
Golf-ът се справя значително по-добре — въпреки че и при германския бестселър се виждат хвърчащи парчета ръждясал метал. Тук трябва да отбележим, че корозията е „изяла“ каросерията в много по-малка степен, отколкото при японския модел.
Самите тестове са направени за сравнение не със стандартите, които се прилагат днес за автомобили от 2018 – а спрямо нормите за времето, когато Golf V и първата Mazda6 са били нови. Успокояващ е фактът, че въздушните възглавници сработват – само че при „шестицата“ огъването и промяната в структурата на каросерията не позволяват на еърбеговете да осигурят защитата, която се очаква да дадат в „неиязден“ автомобил.
Изпитанията за пореден път доказват, че в нов автомобил си заслужава да бъде инвестирано по една основна причина – и това е сигурността. Освен това ремонтите на корозиралите зони няма да ви осигурят якостта, която може да ви даде чисто новата конструкция – а и често пъти са направени така, че съвсем скоро „кафявата чума“ отново излиза наяве.