2023
Символ на японския авангард на задвижване – това традиционно е Toyota. През 1997 г. японският автомобилен гигант представи първия си хибриден седан – Prius. Неговата техника бе пригодена за всекидневието още от първия ден.

Подобна е ситуацията и с пуснатия през 2015 г. първи вариант на Mirai, макар и странният и различен седан да бе с две лиги по-нагоре по отношение на размерите (4,89 м дължина) и на цената (157 000 лв.). Междувременно обаче един тригодишен употребяван екземпляр струва 59 000 лв. – колкото един нов компактен автомобил. Нашият платиненосребрист тестови автомобил е от автокъща Toyota Hausser във Вунсторф, Долна Саксония, Германия. Първата му регистрация е от юли 2020 г. и оттогава е изминал 22 578 км. На външен вид е в безупречно състояние с изключение на няколкото драскотини по предния спойлер. Също така се управлява отлично.

Горивната клетка в предницата работи незабележимо, усещането при движение е тихо и плавно както във всички останали електромобили със зареждане от контакта. Вместо обаче приложение за маршрути за зарядни станции ви е необходимо да знаете, къде в следващите 400 км има бензиностанция за зареждане на водород с налягане 700 атмосфери. В момента техният брой в Германия е около 90, тенденцията е към повишаване. Mirai не предлага тласъка на другите модерни електромобили, но мощността му от 155 к.с. е напълно достатъчна за бързо придвижване. И без друго силната страна на тежащата 1,9 т Toyota е да бъде мобилен оазис.

Затова и оборудването му е щедро, а изработката е достойна за елитната дъщерна фирма на японците Lexus. На борда има инфотейнмънт система Toyota Touch2 с навигационна система Toyota Touch2&Go Plus, WiFi-хотспот и система от камери, странна концепция от винил кожа в синьо-черно и отопление на четирите отделни седалки, система за безключов достъп и аудиосистема JBL. Отпред предлаганото място е толкова щедро, колкото предполагат външните размери, докато на втория ред седалки мястото не е особено голямо. По-скоро като за компактния вместо за горния клас са 361 л вместимост на багажника – без възможност за увеличаване на товарния обем чрез сгъване на седалките. Полезният товар също е малък – 330 кг. Прикачен товар изобщо не се предвижда. Дали човек пести чрез употребяван автомобил с горивна клетка?

Само отчасти. С оглед на цената като нов сумата за този употребяван екземпляр е доста ниска, но все пак има риск от скъпи повреди. При разход от килограм водород ще ви излезе цена от порядъка – от 25 до 30 лв. на 100 км. Което показва, че употребяваният екзотичен Mirai е атрактивен, но си остава само за ентусиасти.


Продължете на следващата страница