Кастро, Колумб, Цезар, Да Винчи, Хичкок, Теслa…. и други марки

0207
2022

В чест на коя от тези известни личности е наречена автомобилна марка? За Tesla, разбира се няма спор и на пръв поглед това би могъл да е и единственият правилен отговор на загадката. Понастоящем автомобилите с тази марка са жива легенда на автомобилния пазар и тяхната световна популярност далеч надхвърля средите на автомобилните специалисти. Някой би могъл да допълни, че около век по-рано в САЩ започва да се произвежда и друг автомобил, кръстен на историческа личност – небезизвестният Lincoln.

Оказва се обаче, че през последните повече от 120 години на различни места по света за кратко се появяват и изчезват безброй много автомобилни фирми, част от които остават в историята единствено с екзотичните си имена. Най-много от тях са кръстени на различни градове, държави и дори континенти, но има и такива, чиито названия се оказват неподвластни на земната гравитация, като Комета, Метеор, Луна, Сатурн (Comet, Meteor, Moon, Saturn), или други, които възприемат характера на мощни природни явления, като Циклон, Буря и Торнадо (Cyclon, Storm, Tornado) и т. н. Имената на животни също са много разпространени, особено Гарван, Патица, Койот, Колибри (Crow, Duck, Coyote, Colibri), но се срещат и доста смешни от рода на Ауто Сандал, Гном, Трол, Кроасан, Лу-Лу и Бадминтон (Auto Sandal, Gnom, Troll, Croissant, Lu-Lu, Badminton) или направо абсурдни като Amore, Diablo, Lacoste & Battmann и др. Не липсват, разбира се, и първично въздействащи фирмени названия като Auto, Auto-Moto и Car.

И ако дотук можем с известна уговорка да допуснем за приемливи тези отклонения от наложената стилистика, как тогава да си обясним съществуването на автомобилна фирма, наречена Castro? Истината е, че в зората на световната автоиндустрия подобни марки не са обозначавали нищо друго освен името на своя създател, тъй като по това време известните политически личности, с които се асоциират, още не са били популярни или дори родени. Точно такъв е и случаят с испанската фирма Castro, която функционира в Барселона между 1901 и 1904 г., след което нейният основател сеньор Х. Кастро е принуден да я продаде на Hispano-Suiza поради финансови проблеми. Същото важи и за американската фирма Hitchcock от град Уорън, щата Мичиган, която съществува само в рамките на 1909 г., когато десетинагодишният Алфред Хичкок все още не подозира нищо за предстоящата си кариера в киното.

Младият Енцо Ферари през 1917 г. на волана на своя първи автомобил от марката Caesar

Изборът на имена сред някои от другите автомобилни производители, наречени на известни исторически личности, обаче, е преднамерено търсен ефект. Откривателят Христофор Колумб се оказва много подходящ за търговско название на фирмата Columbus (1903 – 1913) от щата Охайо и френската Colombe (1920 – 1925). Великият завоевател и символ на Римската империя Гай Юлий Цезар, също би трябвало съвсем ясно да онагледи за клиентите на френската автомобилна компания Cѐsar (1906), нейните безспорни предимства пред конкуренцията. Същото название, но изписано като Caesar, се появява и в гамата на италианската фирма Scacci (1911 – 1915), когато нейният основател Чезаре Скаки решава да лансира на пазара част от автомобилите със собственото си име. С историята на Caesar е свързан и един малко известен, но много интересен факт. От тази марка е първият автомобил, притежаван от Енцо Ферари, който той получава като подарък от своя баща през 1916 г.

Един от автомобилите на отдавна забравената американска марка Da Vinci

Техническият гений на Леонардо да Винчи на свой ред би трябвало да олицетвори новаторския дух, заложен в експерименталния автомобил Da Vinci, който е създаден в САЩ през 1925 г., и т. н., и т. н.

Видимият автомобилен свят е този, който познаваме. Под повърхността му обаче съществуват много други паралелни светове, като един от най-интересните без съмнение е този на екзотичните автомобилни названия. Разкриването на неизвестни факти от тази област е само малка част от удоволствието, свързано с изучаването на пъстрото и недостатъчно изследвано минало на световното автомобилостроене.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв