2017
Когато Морис влиза в бокса, той е блед като тебешир. Нищо чудно, тъй като Морис отговаря за обиколките със състезателни автомобили на залятата от дъжда писта Цандвоорт. А шумът, който сякаш пробива облаците, а също и тъпанчетата, наподобява по-скоро срив на главната трибуна, отколкото стартиране на двигателя.
Ян Фатхауер, шеф на 9ff и „баща“ на GT9 Vmax, се усмихва. Той познава своето „бебче“. Както и реакциите спрямо него. От 6-цилиндровия боксерен двигател на Porsche 911 GT3 RSR той е е направил 4,2-литрова адска машина, с две турбини с налягане на пълнене до 2 атмосфери Bar, въртящ момент от 1160 Нм и 1400 к.с. Според проспекта са достатъчни за максимално темпо от 437 км/ч – вероятно това е твърде много за главната трибуна …?
Все пак едва ли ще се стигне до такава развръзка по време на холандското ми водно приключение. От една страна Цандвоорт не позволява развиването на повече от 300 км/ч, а от друга страна карам на сравнително силен дъжд кола, която вече е продадена на клиент. На арабски шейх, който иска да остане анонимен, но който е платил за този суперлатив на колела 540 000 евро. Естествено не исках да му развалям удоволствието.
Указанията: да остана хладнокръвен, каквото и да се случи. Разумно решение. Тъй като на този партер дори и полунатискане на педала на газта се чувствам така, сякаш ме изтрелва пневматичен чук. С всяко вълнение на десния крак шестте бутала диво теглят титановата мотовилка, докато внушителни g-сили притискат гръбначния ми стълб към седалките тип кориво Recaro. Невероятно е как това чудовище ускорява въпреки дъжда. Времето за ускорение на високия 1,10 метра автомобил според 9ff е 13,0 секунди. Не обаче до скорост 100, за него са необходими 3,1 секунди. Не и за 200 км/ч, които това свръх 911 достига за 6,8 секунди. След 13 секунди ще се движите със скорост 300 км/ч. Това постижение не е по силите дори на Bugatti Veyron Super Sport с 1200 к.с. (14,6) – нещо друго: хората от Дортмунд заявяват, че държат и рекорда за максимална скорост. Както подсказва частта от името Vmax, моделът предлага и максимално възможно темпо. 437 км/ч не може да вдигне дори и Veyron – Bugatti развива „само“ 415 км/ч. Магия? В никакъв случай. Освен мощността GT9 Vmax вади още два сериозни коза. Първият: теглото/ Въпреки, че с дължина от 4,72 м моделът не е много малък, Vmax тежи 1340 кг. Тръбната рама с карбонова каросерия, както и карбонови врати и прозорци от плексиглас са основните виновници за постижението. Вторият: подобрената аеродинамика. За да проумея движението на въздушните потоци, е трябвало да следвам „Авиационна и космическа техника“. Обяснявам накратко: въздухът влиза отпред, а излиза отзад през решетката на радиатора и странично пред колелата – това налягане отдолу нагоре в калника. Дългият спойлер и гладкият под с дифузьор окончателно разясняват въпроса за сцеплението.
Така GT9 залепва за асфалта като политик за поста си и позволява невероятни лудории в завоите. По едно време свиквам дори с необичайната трансмисия. 1400-те конски сили биват изпращани посредством секвенциална 6-степенна трансмисия с пера зад волана към задните колела с размер 335 – отляво все пак има педал на съединителя, който е нужен при смяната на предавките. Специално желание на шейха, което в края на деня ми се струва съвсем обикновено. Мотото ми е да остана хладнокръвен. Все пак бруталната битурбо-машина вихрено танцува в дъжда. На това място дори возещият се до мен Ян Фатхауер малко пребледнява.
ИЗВОД
Въпреки, че богът на времето не бе с нас: GT9 Vmax ме впечатли страхотно дори на дъжд. Можех да се досетя още от техническите характеристики на това чудовище, което засенчва всичко познато ми досега. На пистата в Цондвоорт това свръх 911 имаше задачата да се бори с физиката – с 1400 к.с. и 20-цолови джанти на задвижващата задна ос сезонът на водните ски започва твърде рано. Въпреки това суперспортистът показва по впечатляващ начин своя потенциал. Странно е усещането, че за автомобил от този калибър функционира почти скучно перфектно.
Кой е 9ff?
Фирма 9ff Fahrzeugtechnik GmbH (9ff Фарцойгтехник ГмбХ) в Дортмунд е специализирана в тунинговането на особено бързи и ексклузивни автомобили на базата на Porsche 911. Решетъчната тръбна рама и карбоновата каросерия на GT9 Vmax се правят в собствените сервизи, а времето за завършване на един автомобил е от 6 до 9 месеца.
9ff GT9 Vmax
6-цил., боксерен,битурбо, в средата надлъжно • 4 клапана на цилиндър • работен обем 4200 куб. см • мощност 1029 кВт. (1400 к.с.) при 7950 об/мин • макс. въртящ момент 1160 Нм при 5600 об/мин • задно задвижване • блокаж на диференциала (40/60 %) • секвенциална 6-степенна трансмисия • гуми отпр. 255/35 ZR 19, отз. 335/30 ZR 20 • Д/Ш/В 4720/1890/1100 мм • макс. скорост 437 км/ч • 0–100/200/300 км/ч за 3,1/6,8/13,0 сек.