Камиони без водач тръгват по германските магистрали, идва ли революция в транспортния бранш?

1904
2024

След години подготовка първите автономни камиони на MAN тръгват по обществената пътна мрежа – от няколко дни те вече се движат с изпитателна цел по германската магистрала A9

MAN вече тества своите безпилотни камиони по магистралата. На 18 април 2024 г. федералният министър на транспорта Фолкер Висинг (FDP) също се качи на борда на един от тях. По аутобана A9 северно от Мюнхен той измина почти 10 километра от Алерсхаузен до сервизната зона Фюрхолцен-Запад на борда на компютърно управляван влекач с полуремарке, за да промотира новата технология. Законът, който позволява това, е наследство от неговия предшественик Андреас Шойер (CSU).

MAN си сътрудничи с доставчици на автомобилната индустрия

Производителят на камиони MAN разработи камиона прототип заедно с доставчиците на автомобилната индустрия Bosch, Knorr-Bremse, Leoni, Tüv Süd и други партньори и го тества на собствено трасе в близост до завода си. След като получава специално разрешение, камионът вече е на магистралата за следващата фаза на изпитания. Превозното средство се наблюдава постоянно дистанционно от служители в контролен център и при необходимост се извършва намеса в управлението му, както подчертава говорителят на MAN Грегор Йенцш. Освен това зад волана е поставен шофьор, който може да се намеси по всяко време – но само като допълнителна гаранция за безопасност.

Бизнес за милиарди?

Производителите и доставчиците в сектора за производство на товарни автомобили се надяват на големи печалби от автономните камиони. MAN обаче не е пионер – от една година Daimler Trucks изпробва по магистралите в САЩ камиони без шофьор в рамките на пилотни проекти с участието на клиенти. Гигантът планира да ги пусне на пазара в серийно производство през 2027 г. и да генерира продажби в размер на 3 милиарда долара (ок. 5,6 млн. лева).

Голям брой предимства за бранша

MAN все още няма толкова конкретния планове. „В крайна сметка трябва да си струва спедиторът да закупи технологията“, казва говорителят на компанията Грегор Йенцш. И посочва редица предимства, с които тя разполага: в Европа и в САЩ има сериозен недостиг на водачи. Автономните камиони не трябва да спазват времето за шофиране или почивките, задължителни за другите водачи; теоретично те могат да шофират денонощно. Нито ще се изморяват, нито ще губят концентрация – и така броят катастрофи трябва да намалее. Вместо да карат полуремаркета с контейнери по магистралата между Хамбург и Мюнхен и редовно да нощуват в кабината далеч от дома си, в бъдеще повече шофьори биха могли да работят в регионалния транспорт, като товарят и доставят стоки.

Скептицизъм в спедиторския бранш

Но клиентите са скептични. Автономни камиони – „това звучи добре на теория“, казва Дирк Енгелхард, говорител на борда на Федералната асоциация за автомобилни превози, логистика и изхвърляне на отпадъци (BGL). По принцип Енгелхард гледа положително на новата технология – но тя е свързана с много въпросителни: „Колко често ще се поврежда системата за дистанционно управление? Как ще работи тя при силен дъжд, мъгла, сняг? На участъци в ремонт? При избледняла маркировка?“ Към всички тези неяснотии се добавят и високите инвестиционни разходи. Както производителите на камиони, така и спедиторите ще трябва да инвестират много пари в преминаването към електрическа мобилност през следващите няколко години – поради законовите предписания в Германия.

Недостиг от 120 000 водачи на камиони

Според BGL само в Германия вече има недостиг на 120 000 шофьори на камиони. Всяка година 30 000 се пенсионират, а идват само по 15 000 нови, казва Енгелхард. Но той се съмнява, че в обозримо бъдеще автономните камиони ще помогнат за решаване на проблема. Надали те ще тръгнат масово по обществените пътища в близките десет години. Но дали действително ще се оправим без водачи? Автопилотът не замени пилотите в самолетите, а влаковете все още се управляват от машинисти. „Не разбирам как автономното управление ще се наложи в сухопътния трафик, който е много по-сложен“, казва ръководителят на асоциацията.

Първи тестове в пристанището на Хамбург

MAN вече тества автономни камиони по време на трансбордиране в пристанището на Хамбург и при товарене на железопътната линия и отчете с до 40 процента повишение на ефективността. Транспортът между две логистични точки на магистралата трябва да се осъществява до края на годината, след което се планират практически проекти с клиенти и едва след това превозните средства могат да влязат в серийно производство – което се очаква да стане около 2030 г.

САЩ изпреварва Европа

Daimler обаче иска да бъде готов до 2027 г., като се фокусира върху много по-големия пазар в САЩ. Очаква се до 2050 г. обемът на товарите там да се удвои, а САЩ, със своите дълги магистрали, нарастващо търсене на товарен транспорт, големи паркове от камиони и далновидни регулаторни органи, предлага идеално поле за приложение за имплементирането на технологията“, казва говорителят на компанията Пол Мандайкър. Като цяло отношението към автономните МПС-та в САЩ е положително. В следваща стъпка Daimler може да започне серийно производство на автономни камиони и в Европа. За комерсиализацията й обаче основна роля ще играе трансграничното одобрение.

Съединените щати са ключов пазар

Continental разчита и на САЩ. Германската компания иска да пусне в масово производство през 2027 г. система за автономно шофиране, разработена съвместно с американската софтуерна компания Aurora. Aurora работи с големи производители на камиони като Paccar. Търсенето било засилено „поради дългите маршрути, поради липсата на шофьори – за нас това ще бъде първият пазар“, каза говорителката на Conti Дженифър Уейрих.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин