Камери вместо огледала в новото Audi e-tron


4
юни
2018

Със своя коефициент на обтекаемост Cw от 0,28 Audi e-tron постига върхова стойност в сегмента на SUV-моделите. Аеродинамиката има значителен принос за удължаване на пробега и е един от най-важните фактори за ефективността в автомобила. Примери за прецизността във всеки детайл в това отношение при Audi e-tron са контурите на монтажните точки на батерията в подподовата конструкция и виртуалните външни огледала с малки камери. Това решение е първото по рода си в сериен автомобил.

При електромобила теглото има по-малко значение по отношение на разхода на енергия отколкото при задвижвания от двигател с вътрешно горене автомобил. В условията на градското движение електрическият автомобил може да регенерира голяма част от енергията, изразходена при ускоряване в процеса на спиране при следващия светофар. По съвсем различен начин стоят нещат,а когато става дума за движение с висока скорост извън града, където Audi e-tron също е в свои води: при скорости над 70 км/ч съпротивлението на търкаляне и другите механични сили на съпротивление постепенно намаляват своя относителен дял за сметка на въздушното съпротивление. В този случай изразходената енергия е напълно загубена. Поради тази причина конструкторите на Audi e-tron поставят специален фокус в работата си върху аеродинамиката. С помощта на широкообхватни мерки за оптимизация на аеродинамика Audi e-tron постига висока ефективност и при движение с висока скорост, което позволява увеличаване на пробега.  При измерване по цикъла WLTP автомобилът постига пробег от над 400 километра с едно зареждане.

Audi e-tron е електрически SUV за спорт, за семейството и за свободното време. Като типичен модел от висок клас той осигурява място за петима пътници и голям багажен обем. Междуосието на автомобила е 2928 милиметра, дължината достига 4901 милиметра, а височината е 1616 милиметра. Въпреки че заради широчината от 1935 милиметра Audi e-Tron има относително голяма челна площ (A), неговият общ индекс на въздушно съпротивление (Сw x A) има стойност от едва 0,74 м2 и е по-нисък от този на Q3.

За постигането на това основен принос има ниският коефициент на обтекаемост Cw от едва 0,28. Ползата за клиентите от ниското съпротивление на въздуха е по-голяма, защото при задвижваните от електричество автомобили въздушното съпротивление играе по-голяма роля, отколкото при конвенционалните. Тук всеки детайл има значение: една хилядна намаляване при коефициента на обтекаемост води до увеличаване с половин километър на пробега.

В рамките на цялостната концепция на Audi e-tron, с изобилието му от вътрешно пространство,  оптимизацията на аеродинамиката никога не била поставяна под въпрос. За постигането на гореспоменатия коефициент на обтекаемост от 0,28 инженерите на Audi прилагат широка гама от от аеродинамични мерки във всички зони на каросерията. Някои от тези решения се виждат от пръв поглед, докато други изпълняват своите задачи, оставайки скрити. Благодарение на тях Audi e-tron си спестява около 70 Cw-пункта или има стойност на коефициента на обтекаемост с 0,07 по-нисък от този на сравним автомобил с конвенционално задвижване. При типичен потребителски профил тези конструктивни решения спомагат за увеличаване на пробега с около 35 километра за един заряд на батерията при цикъл на измерване WLTP. За да постигнат подобно увеличение на пробега чрез намаляване на теглото, инженерите трябва да успеят да го намалят с над половин тон!

Напълно нова технология: серийните външни огледала

Външните огледала създават голямо съпротивление на въздуха. По тази причина тяхната форма и обтекаемост имат  съществено значение за общата оптимизация на аеродинамиката. Специално за Audi e-tron инженерите и дизайнерите са създали нов и форми които генерират по-малки сили на въздушно съпротивление. Външните огледала на e-tron буквално „израстват“ от предните лайстни на прозорците: корпусите им, които са оформени по различен начин от лявата и дясната страна формират, заедно със страничните стъкла, малки дифузьори. В сравнение с конвенционалните огледала това решение намалява коефициента на обтекаемост с 5 Cw пункта.

За първи път в сериен автомобил за Audi e-tron по желание ще се предлагат виртуални външни огледала. Те намаляват коефициента на обтекаемост с допълнителни 5 Cw-пункта в сравнение с вече оптимизираните от аеродинамична гледна точка серийни външни огледала и имат не само аеродинамична, но и естетическа функция. Плоските им корпуси интегрират в краищата на шестоъгълните си форми малки камери. Функцията за подгряване предпазва последните от обледяване и замъгляване и гарантира достатъчна видимост при всякакви метеорологични условия. Освен това във всеки от корпусите е интегриран мигач с LED-елементи и, по поръчка, камера със система за „поглед отгоре“ (Top-View). Новите огледала са далеч по-компактни от серийните и намаляват широчината на автомобила с 15 сантиметра. В резултат от всичко това се снижава още повече и без това ниското ниво на шум. В интериора на Audi e-tron изображенията на камерите се показват върху OLED екрани, разположени в прехода между арматурното табло и вратите.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >