2021
„Tesla диша във врата на Golf”, „Тesla Model 3 задмина по продажби в Германия А4, С-класа и Серия 3 НАКУП“… В последните дни успешните продажби на американската марка в Германия подхраниха доста гръмки заглавия в медиите. Докато кризата с полупроводниците принуди германските производители да спират производството и да скъсяват работното време, шефът на Tesla Илън Мъск не спира да се хвали с рекорди по отношение на произведени и реализирани автомобили.
Недостигът на полупроводници затруднява ключовата за икономиката на Германия автомобилна индустрия. Браншовата асоциация VDA очаква спад в производство на автомобили през текущата година с 18% до 2,9 милиона бройки. Още през август броят на доставките е намалял с 23% в сравнение с предходната година. А за септември от конвейера са слезли дори с 26% по-малко автомобили. Това означава, че кризата с чиповете вероятно ще удари германските производители като Volkswagen, Daimler и BMW повече от коронапандемията през миналата година.
Отменено е производството на няколко милиона автомобила
„В момента милиони автомобили не могат да бъдат сглобени и доставени на клиентите“, коментира пред Focus Питър Фъс, автомобилен експерт в консултантската компания Ernst & Young (EY), несигурната ситуация на пазара. „През тази година дори е възможно да се доближим до предкризисната 2019 – продажбите всъщност ще бъдат по-ниски, отколкото през 2020 г.“
По данни на VDA през първите девет месеца на текущата година са продадени един процент по-малко автомобили, отколкото през същия период на предходната година. В сравнение с 2019 г. спадът е с 25 процента. Краят на затрудненията с доставките засега не се вижда. Volkswagen очаква недостиг на полупроводници до края на следващата година. Шефът на BMW Оливър Ципсе изказа подобна прогноза на IAA, като говореше за „фундаментално напрежение във веригите на доставки през следващите 6 до 12 месеца“.
Германските автомобилни гиганти могат да загубят милиарди през тази година, както и през следващата. От доста време те се налага да съкращават работното време не заради пандемията, а поради собствените си провали в доставките. Това се подчертава от последните данни за регистрациите на електромобили и на премиум конкурента Tesla. Докато производствените линии във Волфсбург, Мюнхен и Щутгарт спират, калифорнийците постигат рекорд след рекорд в продажбите. През третото тримесечие Tesla достави над 240 000 автомобила на клиентите си – с 53 процента повече в сравнение с 2020 г. През предходното тримесечие компанията постигна за първи път нетна печалба над 1 милиард щатски долара.
Но как е възможно това изобщо? Как някои от най-големите автомобилни компании в света, с вековна история, се оказаха победени от малък (в сравнение с тях) нишов играч в лицето на Tesla?
Германските производители отмениха твърде много поръчки на чипове в кризата с Covid-19
От една страна, германците сами са си виновни. Когато кризата с коронавируса удари с пълна сила през пролетта на 2020 г., автомобилната индустрия анулира голям брой поръчки на полупроводници, след което големите производители на полупроводници се преориентираха и сключиха нови договори с печелившите в пандемията индустрии като например производителите на електроника. Автомобилните гиганти очевидно забелязаха твърде късно съживяването на пазара и новите поръчки на чипове не бяха направени навреме – като по този начин други компании вече имаха приоритет в дейността на доставчиците.
Продължете на следващата страница