Как Porsche се намеси в съветското автомобилостроене?


28
юли
2021

Porsche не е просто марка, а непреходен символ в автомобилния свят, който през последните повече от седем десетилетия се асоциира с ясно изразен спортен имидж, скорост, емоция, стил и завиден международен авторитет. Малко известен факт е обаче, че още от основаването си фирмата от Цуфенхаузен разгръща своя творчески потенциал в много други технологични и стилови насоки на автомобилостроенето. Дори нещо повече. Оказва се, че заради своя гъвкав бизнес подход, обективност и нестандартно мислене тя е търсен партньор в много страни по света, дори и когато става дума за проекти, които влизат в остро противоречие със спортния имидж.

Опитният образец Typ 542, който Porsche създава през 1952 г. по поръчка на Studebaker

Още в далечната 1952 г., само няколко години след основававнето си, Porsche създава по поръчка на Studebaker така наречения Typ 542 – модерен седан с понтонна монококова каросерия и двигател V6 във вариант с въздушно и водно охлаждане. По онова време главен дизайнер на американската компания е Реймънд Лоуи, който също както и Фери Порше не е обременен от политически пристрастия и в началото на 70-те години е ангажиран от московския автомобилен завод АЗЛК с разработката на перспективни модели на леки автомобили „Москвич“. Интересна и почти непозната подробност от тази екзотична мисия на големия световен дизайнер зад „желязната завеса“ е, че броени месеци преди да отпътува за СССР, със същата задача е ангажирана и фирмата Porsche. През 1973 г. тя предлага серия от художествени разработки за богата гама превозни средства с марката „Москвич“ – компактен градски миниавтомобил, спортно купе, комби, хечбек, минивен, седан, високопроходими и универсални автомобили и други. Съветските колеги предоставят и един истински „Москвич“ 412, който е преработен и тунингован от Porsche.

Елегантно спортно купе, предложено на „Москвич“ през 1973 г.

В тази връзка можем да припомним и тясното сътрудничество между Porsche и ВАЗ, както при осъвременяването на Лада-1500, така при създаването на ВАЗ-2108 и ВАЗ -110.

Широкомащабното мислене, присъщо на Porsche, съвсем естествено се приспособява към глобализиращия се свят и още преди близо три десетилетия германската компания предлага своите услуги на прохождащия китайски автопром. Прототипът на компактния семеен автомобил С88, създаден в Цуфенхаузен по поръчка на китайското правителство, е завършен само за четири месеца и е показан пред публика, заедно с още няколко проекта на други утвърдени производители на автосалона в Пекин през 1994 г. Интересна и нестандартна част от концепцията на пътническото пространство е, че там е предвидена само една детска седалка, в съзвучие с тогавашнито китайско законодателство за контрол на популацията, което не позволява повече от едно дете на семейна двойка. Опитният образец е представен пред официалните лица лично от тогавашния президент на фирмата Венделин Видекинг, който произнася речта си на китайски. Надеждите са големи, чертаят се грандиозни планове за съвместно сътрудничество, но както се оказва впоследствие, досегът до азиатския колос води до голямо разочарование. Дитер Ланденберг, директор на музея на Porsche си спомня: „Китайското правителство каза „благодаря“, след което напълно безвъзмездно се възползва от всички идеи заложени в прототипа – и ако погледнете днешните леки автомобили, произвеждани в Китай, ще откриете много сходства с С88.“

Универсалният либерализъм, с който много западни компании успешно укрепват своята световна хегемония, очевидно невинаги е печеливша политика.

Създаденият за Китай прототип С88 от 1994 г.

Още по темата