Как се стигна до кризата в европейската автомобилна индустрия? (ВИДЕО)

2602
2025

Автомобилната индустрия е един от основните стълбове на европейската икономика. А сега именно този сектор е в безпрецедентна криза. „Повечето производители в момента работят само на 33% от капацитета си“, коментира в документален филм на Brussels Signal Конър Ален, консултант от бранша – „което е абсолютна катастрофа“. Според Ален „хората от Аudi няма да бъдат последните“ – визирайки затварянето на завода на марката в Брюксел този месец. Общата картина в автомобилната индустрия се допълва и от решенията на редица други компании: Ford например съкращава 14% oт служителите си, основно във Великобритания и Германия; Stellantis загуби 40% от пазарната си стойност – и затова в края на миналата година ръководителят на компанията Карлос Таварес си тръгна. Това са само няколко примера за кризата, която автомобилният бизнес в момента преживява.

Стратегията на ЕС да забрани моделите на двигател с вътрешно горене и да наложи принудително електромобилите удари много сериозно целия бранш, който има дългогодишни традиции в производството на моторизации с фосилни горива – и трябваше да направи огромни инвестиции в посока електрическа мобилност. А в краткосрочен план от тази година производителите са принудени да плащат глоби, ако не намалят средните емисии на автомобилите си с 15% спрямо 2021. Това беше първата стъпка към стратегията за нулеви емисии до 2035 (т.е. спирането на ДВГ).

„Хората не знаят какво да купуват. Заради нискоемисионните зони в Брюксел те не знаят дали да си купят дизелов, бензинов, хибриден или електрически автомобил. Сега продаваме по-малко, отколкото преди Covid” – жалва се Лорен ван Асбрьок, белгийски търговец на автомобили.

Друг от проблемите, за който в Брюксел не са помислили, е свързан с липсата на инфраструктура – т.е. ограничения брой зарядни станции, който спъва прехода към автомобили на ток. „В момента нито една страна няма инфраструктурата, необходима да поеме всеобщата електрификация на автомобилната индустрия. Ако всеки се качи на електромобил утре, това би сринало електропреносната мрежа“, коментира проф. Карл Пфеферкорн от Университета във Вирджиния.

В следващите десетилетия от съкращение е застрашен 1 на всеки 4 служители от автомобилния бранш в Германия, където е сърцето на бранша. По-малкият брой компоненти при електромобилите в сравнение с тоз при автомобилите на ДВГ е свързан с производството на малък брой части, които различни доставчици правят. Именно поради тази причина изпращането на ДВГ в пенсия ще повлече след себе си не само автомобилното производство, но и много други около него. Този проблем посочва Зигберт Франк Дрьосе, член на Европейския парламент и на Транспортната комисия.

Повече по темата за кризата в европейската автомобилна индустрия и за начините за справяне с нея ще разберете от документалния филм на Brussels Signal:

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин