Как се раждат зимните гуми? (ВИДЕО)


6
ное.
2017

Гумите на леките автомобили поемат динамичните сили при шофиране между превозното средство и пътното платно. Зимните гуми трябва да осигуряват по-добро сцепление и безопасност, както върху суха и мокра пътна настилка, така и в случай на сняг или лед. Ето защо разразботването на зимните гуми се счита за „кралска дисциплина” при разработването на гуми изобщо. Конструкционните промени при новите зимни гуми засягат предимно формата на профилите, разпределението им и страната на въртене.

Преди започването на серийното производство следва да се проведат мащабни изпитания, както и детайлно да се провери капацитетът на новите продукти при всякакви атмосферни условия. С оглед провеждането на тестовете на пистата за тази цел, в зависимост от комплексността им, новоразработените профили се изрязват в гумите ръчно или чрез режещи роботи. Разноските за производството на толкова малки серии с обичайните вулканизаторски начини на работа биха били прекалено високи, а производството им би отнемало значително време. Скоростта е решаващ критерий в това отношение.

Бихме искали да ви представим сферата на механичните процеси, с които се занимава отделът за изследвания и развитие на Continental, където се тестват гумите. Когато специалистите по разрабоването ни представят нов профил, респ. когато биха искали да го доразвият, съвместно с тях се изработваме желаният такъв. Колкото по-сложни са моделите, толкова по-голям е делът на ръчно извършваната работа. Поради високите разходи за програмиране, режещите роботи изработват само най-обикновените основни форми и разпределящи елементи на новите видове профили. След това, специалистите в отдела за изрязване на гумите се захващат с по-фините аспекти. В случая става дума за безброй малки разрези в шарката на профилите, на които се дължи доброто сцепление на зимните гуми при сняг и лед. Изработват се прототипи на профили.

Инвестициите в новите поколония роботи способстват за това в скоро време да се изрязват по-сложни профили на гумите. До тогава тази ръчна работа на изрязващите гуми в компанията Continental с цел нови форми на концептуалните гуми още известно време ще остане неотменен елемент на развойния процес. Има разрези, които служителите могат да направят само ръчно, тъй като моториката им ясно надминава тази на роботите. Така отделът по развитието участва във всеки един отделен профил.

Cлед като тестващите водачи дадат субективното си мнение относно удовлетвореността им от реакциите на автомобила, може да започне и серийното производство на продукта

 

На основата на чертежите и данните, генерирани от компютъра, които изрязващите получават от инженерите, се оформя моделът с детайлите на профила на новите гуми. Частично моделите на плоскообразните чертежи се прехвърлят върху необработените гуми, с което се създава новият модел на ламелите. Разработваните по точи начин модели са сложни и с различна дълбочина на разреза и профила. Специалистите за това в компания Continental изработват сами инструментите си. В зависиност от изискванията, изрязващите ножове са по-широки с една десета от милиметъра. Различни са и дължините им.

Чрез разрязващите ножове, които се нагряват силно в зависимост от линията на профила и твърдостта на материалите, специалистите за гуми създават предвидения профил. С оглед на вида на гумата, това може да отнеме различно време. При по-сложните зимни модели, за които са характерни различни по дебелина и дълбочина ламели, специалистът може да работи до 40 часа. В това отношение той трябва да е изключително точен, защото и най-малкото отклонение от указанията може да доведе до грешки.

Няма специално училище за служителите, изрязващи гумите, затова в отдела на Continental работят хора с различно образование. Преди някой да се захване с изрязването на гумите, трябва да премине през вътрешно обучение с продължителност около две години. В хода му служителите се запознават с все по-сложната и усъвършенствана до най-малката подробност ръчна работа. Предвид по-обикновените форми на профила, на преден план в обучението най-напред са летните гуми и едва след около година могат да се посветят на „кралската дисциплина” или зимните такива.

Служителите трябва да се научат да боравят с роботите. В това отношение е налице особено компексен начин на мислене. От друга страна, те следва да притежават изключителни моторни умения, понеже има разрези, които роботите не могат да осъществят. По тази причина с тях се занимават само специални служители.

Завършените гуми се поставят на превозното средство, което е единственият начин за тестването им. Едва след като резултатите за реалните характеристики при шофиране – като, например, спирачен път, безопасност в случай на т.нар. „аквапланинг”, покажат желаното и след като тестващите водачи дадат субективното си мнение относно удовлетвореността им от реакциите на автомобила, може да започне и серийното производство на продукта.

Ако това не се случи, инженерът по гумите трябва да се съобрази с необходимите промени, като започне отначало изрязването на новия прототип. Continental създава уникални профили, което е винаги напрегнато и разнообразно. Това допринасяме съществено за развитието на профилите серийните гуми и на свързаните с тях технологии.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >