2018
Грег Сикора е ръковидител на инжерен екип, който „вкарва“ качествен саунд в автомобила. Като главен мениджър – Head of Acoustic Systems Engineering Europe, Car Audio към Harman, специалистът има достъп до Harman Kardon, JBL, Bowers & Wilkins и Bang & Olufsen. Kia Ceed, Ford Focus и Audi A8 са само няколко от моделите, по които екипът на Сикора е работил – неговите хора проектират аудиосистема за всеки автомобил без значение от марката и класа. В интервю за AUTO BILD Сикора разкрива как се постига добър звук в купето.
AB: Кои са основните изисквания за качествен звук в колата?
ГС: Необходими са 3-4 модела високоговорители, които да покриват целия честотен диапазон с достатъчно високо ниво на звука. За най-висока акустична ефикасност трябва да имате Subwoofer, който е най-добре да бъде монтиран в багажника. Допълнително човек има нужда и от два Woofer-а във вратите, при краката или на място, позволяващо стабилен монтаж на говорителя. Някои компании комбинират Subwoofer-a и Woofer-a в един модел говорител – и при добра интеграция може да бъде постигнато много добро звучене. За максимално точно възпроизвеждане и добра „сцена“ високо във вратите трябват да бъдат поставени Midrange-говорители (познати и като „среди“), а в А-колоната или на самото табло – Tweeter-и („пищялки“).
Допълнително са нужни добър усилвател, който да може да захрани с достатъчна мощност всички говорители, както и модул за обработка на сигнала (DSP), за да бъде адаптиран звукът за купето на определен автомобил. С тази комбинация от говорители е възможно да се постигне много добър звук – макар и само за един човек в колата. Допълнителни говорители са необходими, за да се осигури приятно акустично изживяване и за останалите пътници, както и за по-комплексни 3D-възпроизвеждания и други звукови функции. Актуалното Audi A8 например има 23 говорителя – и всеки от тях е натоварен със специална роля.
AB: Коя грешка допускат най-често собствениците на автомобили при работата с аудиосистемата?
ГС: Влизат в менюто за настройки на звука на автомобила и ги променят радикално – например усилват баса максимално или пренастройват графичния еквалайзер – и така съсипват всичко. Ние инвестираме много месеци работа, за да достигнем до идеалните настройки за автомобилите. Въпреки това човек не трябва да „бяга“ от настройките – просто е важно да бъде внимателен с тях. Например при системата Bang & Olufsen в моята кола леко съм увеличил баса, тъй като лично на мен това ми допада. Ето защо всеки трябва да получи възможността да „напасне“ звука към своите лични нужди, но човек не бива да се „хвърля“ на екстремни промени. В Bentley Continental GT има „умна“ настройка, която ви позволява да направите звука по-релаксиращ или по-енергичен без да разваляте общата акустична картина.
AB: Какви тенденции се наблюдават в развитието на аудиосистемите?
ГС: За да отговори на предизвикателствата, свързани с електромобилите и хибридите, Harman например разработи HALOsonic. Технологиите в този пакет от мерки дават възможност да бъдат изпълнени очакванията на клиентите по отношение на качеството на интериорите. Това важи с особена сила за намаляване звуците в купето. В лицето на Summit Next Harman разработи „мащабируеми“ аудиорешения: със своя модуларен характер платформата Summit може да поддържа до 12 изходни канала, с което броят на каналите нагоре теоритично е неограничен. Така на производителите се предлага възможността да интегрират в колите много сложни аудиотехнологии, които позволяват голям брой говорители.
И в областите „свързаност“, Carsharing и автономни автомобили Harman предлага повече персонализация. „Configurable Entertainment“ и „Moodscape“ са адаптирани към изискванията за интериора на бъдещи автомобили. И двата продукта са базирани на платформата AudioworX и осигуряват на пътниците в автомобила персонализирани настройки в областите „забавление“, „комфорт“ и „удобство“ – адаптирани спрямо потребностите на клиентите. Естествено, ние следваме и тенденциите в автомобилната индустрия, която се стреми да редуцира теглото на колите. Дори при системи от типа Sound reinforcement в багажника едвам ни „отпускат“ 20 л за бас каса. В Kia Ceed например използваме едва 4-литрова „кутия“. Ние произвеждаме и говорители, които са монтирани от външната страна на купето (ECS – Externally Coupled Subwoofer), за да увеличим полезното пространство в интериора. В бъдеще дрънчето от вратите трябва да бъде намалено още повече, като за целта Harman ще използва патентована технология. Също и с 3D-звук и симулации на акустични пространства (напр. Virtual Venues) ще бъде направено много.
AB: Колко пари трябва да приготви човек за добра аудиосистема?
ГС: Цените на хубавите системи започват от 400-500 евро и завършват с предложения като това на Bang & Olufsen за новото Audi A8 – с 3D-звук за около 6500 евро. Колкото повече вървите нагоре, толкова по-важен наред със звука става и дизайнът. Harman осигурява не само звук, а цялостно изживяване, включващо дизайн и обработка на сигнала.
AB: Възможно ли е човек да постави допълнително в автомобила добро Car Audio?
ГС: Да. Ако е експерт, има достъп до добро оборудване и не се страхува да „разкости“ една кола. Чувал съм няколко наистина впечатляващи системи, направени допълнително. Само че при Aftermarket-системите човек не е ограничен от изискванията на автомобилните производители. При Car Audio-то, направено след покупката на колата, е обичайна практика да се свалят седалки и въздушни възглавници, както и теглото на автомобила да бъде увеличено значително. Освен това незаводските уредби рядко предлагат функции като Vehicle Noise Compensation, тъй като те изискват комуникация с вътрешните потоци данни в автомобила.
AB: В наши дни се предлагат много Bluetooth говорители. Защо просто да не поставим някой от тях в колата?
ГС: Обикновено те предлагат само монозвук, не свирят достатъчно силно, за да компенсират външни шумове (от вятъра, двигателя и гумите) и не са адаптирани за определено купе. В лицето на Voyager NEXT ние обаче разработихме решение, с което мобилен високоговорител действа като субуфер в багажника. То обаче изисква определена система и специален софтуер. Въпросното решение беше представено още на CES 2017, но още не е лансирано в сериен модел автомобил.
AB: Кой тип автомобили представляват най-голямо предизвикателство за експертите?
ГС: Кабриолетите. При отворен покрив усилвателят може да адаптира настройките, но уредбата трябва да бъде достатъчно мощна, за да компенсира външните шумове при магистрално шофиране и същевременно да не вреди на слуха.