Как рибарските мрежи са вплетени в BMW iX и защо електрическото MINI е различно екологично в различните държави?

1404
2022

Може ли SUV с дължина близо 5 метра, тегло 2,5 тона и мощност до 619 конски сили (!) да бъде символ на устойчивото развитие?! Не бързайте да съдите: BMW iX определено разбуни духовете – при това не само с бъбрековидната си радиаторна решетка. Въпреки че е колос на лукса и разполага с цял фойерверк от високи технологии, моделът е замислен с идеята да бъде максимално устойчив (и не само на пътя, но и в екологичен план) – доколкото, разбира се, природата на премиум SUV позволява това. BMW iX се произвежда в завода на BMW Group в Динголфинг. Както за производството на автомобила, така и за акумулаторните клетки се използва изцяло екологична електроенергия. Необходимите за високоволтовите батерии количества кобалт и литий се осигуряват от BMW Group от контролирани източници в Австралия и Мароко и след това се доставят на производителите на акумулаторни клетки. Конструктивният принцип на електромоторите позволява производството им без използването на метали от групата на редкоземните елементи в роторите. Освен това компанията купува алуминий, при чието производство е използвана електроенергия от соларни инсталации.

Никой друг прототип не следва идеята за устойчиво развитие толкова силно, колкото BMW i Vision Circular – създаден от 100% рециклирани материали и подчинен на принципа на кръговата икономика

За щадящото ресурсите производство на BMW iX допринасят и високият дял на вторичен алуминий и повторното използване на пластмасите. В интериора се прилага FSC сертифицирано дърво, обработена с екстракт от маслинови листа кожа и други естествени материали. Като суровина за тапицериите и стелките се ползват рециклирани рибарски мрежи. Ето защо новият SUV най-синтезирано демонстрира подхода за устойчиво развитие, който BMW Group прилага в своята дейност като цяло.

Знаете ли какво е общото между MINI и Rolls-Royce в устойчив план? До 2030 г. 50% oт продажбите и на двете марки трябва да се падат на изцяло електрически автомобили

И все пак: модели на ток като BMW iX или MINI Electric безспорно са екологични – или по-точно отделят нулеви ЛОКАЛНИ вредни емисии. В този момент критиците на електромобилите ще кажат, че все пак този ток трябва да бъде произведен, което също натоварва околната среда. Но тук вече топката е не в автомобилните производители, а в политиците. На среща с български медии в Мюнхен Андреас Клугешайд, ръководител на отдела за връзки на BMW Group с правителствата в Европа, Близкия изток и Африка, взема пример с електромобил като MINI Electric. Самият Клугешайд посочва, че реалните въглеродни емисии (в които се взема предвид и производството на електроенергията) на електрическия „мъник“ са различни във Франция и в Полша – защото в Страната на петлите над 70% от тока биват генерирани от атомни централи, докато в Полша горе-долу същият дял се пада на централи, работещи с изкопаеми горива, предимно въглища. И така MINI-то на ток е тук – но дали ще му дадете екологичен ток, зависи от вас. Казано с други думи, автомобилната индустрия е готова със своите „зелени“ превозни средства – но за генерирането на „зелена“ енергия топката е в правителствата.

BMW iX5 Hydrogen демонстрира високите постижения на бранда по отношение на водородните автомобили като транспортни средства без емисии на СО2
Устойчиви фъстъци BMW: в свободните площи на центъра за батерии на BMW Brilliance Automotive служителите отглеждат фъстъци, тъй като условията там са перфектни за тази култура

Половин век електромобили BMW

През 2022 BMW Group ще отпразнува 50 години електрическа мобилност. Историята на марката под високо напрежение започва през 1972, когато на Олимпийските игри в Мюнхен компанията подготвя два броя BMW 1602 на ток (с автономен пробег само 60 км и оловни батерии с тегло 350 кг!), използвани за транспорт на членовете на организационния комитет, както и при заснемане на различни мероприятия на дълги разстояния.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин