2022
Може ли SUV с дължина близо 5 метра, тегло 2,5 тона и мощност до 619 конски сили (!) да бъде символ на устойчивото развитие?! Не бързайте да съдите: BMW iX определено разбуни духовете – при това не само с бъбрековидната си радиаторна решетка. Въпреки че е колос на лукса и разполага с цял фойерверк от високи технологии, моделът е замислен с идеята да бъде максимално устойчив (и не само на пътя, но и в екологичен план) – доколкото, разбира се, природата на премиум SUV позволява това. BMW iX се произвежда в завода на BMW Group в Динголфинг. Както за производството на автомобила, така и за акумулаторните клетки се използва изцяло екологична електроенергия. Необходимите за високоволтовите батерии количества кобалт и литий се осигуряват от BMW Group от контролирани източници в Австралия и Мароко и след това се доставят на производителите на акумулаторни клетки. Конструктивният принцип на електромоторите позволява производството им без използването на метали от групата на редкоземните елементи в роторите. Освен това компанията купува алуминий, при чието производство е използвана електроенергия от соларни инсталации.
За щадящото ресурсите производство на BMW iX допринасят и високият дял на вторичен алуминий и повторното използване на пластмасите. В интериора се прилага FSC сертифицирано дърво, обработена с екстракт от маслинови листа кожа и други естествени материали. Като суровина за тапицериите и стелките се ползват рециклирани рибарски мрежи. Ето защо новият SUV най-синтезирано демонстрира подхода за устойчиво развитие, който BMW Group прилага в своята дейност като цяло.
И все пак: модели на ток като BMW iX или MINI Electric безспорно са екологични – или по-точно отделят нулеви ЛОКАЛНИ вредни емисии. В този момент критиците на електромобилите ще кажат, че все пак този ток трябва да бъде произведен, което също натоварва околната среда. Но тук вече топката е не в автомобилните производители, а в политиците. На среща с български медии в Мюнхен Андреас Клугешайд, ръководител на отдела за връзки на BMW Group с правителствата в Европа, Близкия изток и Африка, взема пример с електромобил като MINI Electric. Самият Клугешайд посочва, че реалните въглеродни емисии (в които се взема предвид и производството на електроенергията) на електрическия „мъник“ са различни във Франция и в Полша – защото в Страната на петлите над 70% от тока биват генерирани от атомни централи, докато в Полша горе-долу същият дял се пада на централи, работещи с изкопаеми горива, предимно въглища. И така MINI-то на ток е тук – но дали ще му дадете екологичен ток, зависи от вас. Казано с други думи, автомобилната индустрия е готова със своите „зелени“ превозни средства – но за генерирането на „зелена“ енергия топката е в правителствата.
Половин век електромобили BMW
През 2022 BMW Group ще отпразнува 50 години електрическа мобилност. Историята на марката под високо напрежение започва през 1972, когато на Олимпийските игри в Мюнхен компанията подготвя два броя BMW 1602 на ток (с автономен пробег само 60 км и оловни батерии с тегло 350 кг!), използвани за транспорт на членовете на организационния комитет, както и при заснемане на различни мероприятия на дълги разстояния.