Как работят маслените филтри: основни акценти

2207
2021

Смазочната система е една от най-важните в двигателя на автомобила – не забравяйте това. А животът на двигателя зависи пряко от нейната работа. В тази публикация ще откриете най-важното за работата на маслените филтри накратко

Конструкция на масления филтър на двигателя

Всички двигатели с вътрешно горене са оборудвани с маслени филтри. През последните няколко десетилетия този елемент от смазочната система е максимално унифициран – в общи линии, конструкцията на съвременния маслен филтър е еднаква за всички автомобили.

Снимка на маслени филтри, изтеглена от rexbo.bg

Основни елементи на масления филтър:

  • Корпус
  • Филтърен елемент
  • Байпасен клапан
  • Дренажен порт

Как работят маслените филтри

Конструкцията и работата на маслените филтри са доста опростени. Нека проследим потока на маслото от помпата към системата след преминаване през филтъра.

След като изтегли маслото от картера, помпата го вкарва под налягане във филтъра. Маслото влиза в корпуса през периферните отвори на основата. Налягането на маслото отваря байпасния клапан. Смазочният материал запълва кухината в корпуса и преминава под налягане от периферията през филтърния елемент към централния канал. Хартията филтрира фини частици с размер до около 3 μm; по-малки ще преминат през нея, но няма да причинят сериозни щети по двигателя. След като маслото премине през филтъра, то се подава в системата през централен отвор и се отвежда към зоните, които се нуждаят от смазване.

При студено време, когато маслото се сгъсти, или ако филтърният елемент се запуши, маслото вече не може да преминава през картона. За да не спре подаването на масло, във филтъра е вграден байпасен клапан. Той се отваря при превишаване на определено налягане (прагът е различен за всеки двигател) и маслото “заобикаля” филтъра.

Как правилно да смените масления филтър

Преди да поставите нов филтър, проверете налягането, за което е предназначен байпасният му клапан. Тази информация обикновено е отбелязана върху корпуса или кутията на филтъра. Маслените филтри за много автомобили са взаимно заменяеми по отношение на монтажните резби, но налягането за отваряне на байпасния клапан може да е различно. И ако в система, в която клапанът трябва да се отвори например на 1,8 бара, поставите филтър с критично налягане от 1,4 бара, филтрирането ще бъде значително по-неефективно. Маслото почти винаги заобикаля филтърния елемент.

Проверете мястото за поставяне на филтъра, то трябва да е без грапавини или вдлъбнатини. Ако се наложи, обработете внимателно мястото с шкурка, тъй като грапавините/вдлъбнатините могат да разкъсат уплътнението и да доведат до теч на масло. Ако по гнездото на филтъра има остатъци от старото уплътнение или други чужди тела, те също трябва да бъдат отстранени внимателно. След това намажете леко уплътнението на филтъра с масло. Не прекалявайте, а сложете само толкова, че да има лек блясък на маслото.

Завийте добре филтъра обратно в гнездото му. Помнете, че той не трябва да се отвива при никакви обстоятелства. Не го затягайте прекалено силно, тъй като можете да повредите уплътнението, да изкривите корпуса или, в най-лошия случай, дори да повредите резбата.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин