Как работи самозатъмняващото се огледало? (ВИДЕО)

Самозатъмняващо се огледало? Може би, това не ви звучи като най-интересната автомобилна част, но ако я наречем „електрохроматично огледало” човек веднага се досеща, че всъщност става въпрос за нещо по-сложно от отразително стъкло. И действително е така.


27
юли
2017

Всички знаем колко неприятно е нощем някой с високи фарове или „ксенон от Симеон“ да кара зад теб и да те заслепява. При това влошаването на видимостта трае не само докато колата с проблемните светлини е зад вас, но и след това, тъй като зрението ви получава да бъде отклонено. Gentex, водещ производител на самозатъмняващи се огледала за автомобили, нарича това „Ефект на Трокслер“ и описва опасността, свързана с него, по следния начин: „феноменът намалява времето за реакция на шофьора с до 1,4 сек. За това време при скорост 96 км/ч колата изминава над 37 м.“

Електрохроманичното огледало се справя с отблясъците, затъмнявайки огледалото посредством процес, наречен „електрохромия“, когато сензор за светлина отчете отблясък от фаровете на автомобила отзад.

Електрохроматичните огледала обикновено имат два сензора, в предната и в задната част. Те работят заедно с микропроцесор, за да установят отблясък от фарове и след това данните от тях да бъдат изпратени към контролния модул, който изпраща електрическо напрежение през електрохроматичен гел.

Това напрежение кара материалите в гела да преминат през окислително-редукционни процеси и да потъмнеят, като променят своята светлинна пропускливост. Самият потъмнял гел се намира между двата слоя стъкло, изграждащи огледалото, и именно той регулира какво количество светлина ще отива към лицето на шофьора. По този начин той не бива заслепен и може да се концентрира върху случващото се напред. Тази технология с ключово значение за сигурността на пътя се налага още от 80-те години на миналия век.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин