2025
Вижте какво написа AUTO BILD България преди две десетилетия
Благодарение на автомобили като Dacia Logan пистовите надпревари се превръщат в много по-достъпен спорт…
Краят на един предразсъдък излиза от завоя с цялата мощ на 90-те си конски сили… Ускорява на старт-финалната права до 175 км/ч, внимателно преминава тикана и изчезва в зимната мъгла, която се стеле над пистата в Ошерслебен. Предразсъдъкът, който вече е на път да отмине в небитието, гласи, че моторните спортове са занимание само за богатите. Или за техните деца…
Филиалът на германския автомобилен клуб ADAC във Везер-Емс е против подобни предразсъдъци, а доказателство за това е вече поръчаната серия от състезателни автомобили, които в напълно завършен и готов за състезания вид трябва да
струват не повече от 10 000 евро. Първата лястовица сред достъпните болиди е състезателната версия на Dacia Logan, която прави първите си тестови обиколки в мрачното утро.
Произвежданият в Румъния седан, който се монтира до голяма степен от части на Renault Clio, ще се продава в Германия от юни на цени между 7500 и 8500
евро. „Автомобилът може да се поевтини още, ако се отстранят вътрешното обзавеждане, ABS и ESP, от които и без това нямаме нужда за състезателната версия на Logan“, твърди Петер Румпфкайл, спортен директор в ADAC Везер-Емс и автор на инициативата за автомобилни състезания на народни цени. Румпфкайл дотолкова е убеден в своята идея, че е поръчал наведнъж 50 екземпляра от автомобила.
Партньор на ADAC в това начинание е фирмата Wiechers Sport, която е оборудвала прототипа с ролбар за защита при преобръщане, задно крило и спортно окачване и го е превърнала в пълноценен (поне на външен вид) състезателен автомобил. Четирицилиндровият 1,6-литров двигател реве през спортната ауспухова уредба подобно на истински състезателен мотор, въпреки че поради липсата на каквато и да било намеса в „анатомията и физиологията му“ му, той е запазил серийната си мощност от едва 90 к. с.
Естествено, ходовата част с намален клиренс и разширена следа не среща никакви проблеми с относително малката мощност на мотора, а стандартните спортни гуми (вместо обичайните за листови състезания сликове) също допринасят за сигурното поведение на трасето. Съвсем иначе стояха нещата при тествания от Auto Bild сериен Logan (вж. Auto Билд бр. 3/2005 г.), чиито нискокачествени серийни гуми бяха сред основните причини за катастрофалния спирачен път (над 50 м при 100 км/ч).
„Имаш цяла минута да помислиш как да реагираш, когато задният мост на състезателната Dacia поднесе“, шегува се тестовият пилот Тимо, син на инициатора Петер Румпфкайл. Нищо чудно, тъй като по-голямата част от компонентите и агрегатите в автомобила са аналогични с тези на серийния модел. Това се отразява положително и на цените на резервните части – подмяната на спирачките например може да се извърши на несравнимо по-ниски от тези на професионалния спорт ценови равнища. За обслужването на автомобила по време на състезания също са достатъчни само няколко момчета с добри монтьорски познания. Румпфкайл-Старши нарича своето откритие с гръмкото „повратен момент в моторните спортове“ и твърди, че ще успее да даде „възможност на хората да участват в състезания, изискващи малко средства и усилия за поддръжка на болида“.
За тази цел ADAC е учредил нова състезателна серия, в която може да участва всеки навършил 18 години и притежаващ свидетелство за управление на автомобил – не е необходим обичайният за други серии състезателен лиценз. Още през тази година се планира да бъдат проведени десет състезания и тъй като участниците вероятно ще бъдат аматьори, които изкарват прехраната си по друг начин, проявите ще се ограничат в един ден през уикенда – тренировка сутрин и състезание на обяд. Времетраенето на състезателния ден в случая ще е по четири часа, докато други подобни серии се нуждаят най-малко от четири пълни уикенда.
Само 10 000 евро годишно за стартова такса, бензин и резервни части
Според предписанията (или по-скоро според изричното разрешение) с всеки автомобил ще се състезават по двама души. „Представяме си например отбори от баща и син“, споделя идеята си Румпфкайл. С това поделяне разходите намаляват още повече –организаторът предвижда средствата за стартови такси, гуми, бензин и консумативи да възлязат на максимум 10 000 евро на автомобил годишно.
Общодостъпните състезания обаче са само първата крачка, защото хомологирането от страна на Германския съюз за моторни спортове (DMSB) ще легализира участието на състезателния Logan и в други спортни дисциплини (слалом, планински надпревари). Очаква се и разрешение от властите за движение на спортната Dacia и по нормалната пътна мрежа (за това е необходим демонтаж на задното крило и монтаж на втора седалка), след което достъпният Logan ще може да участва и в ралита. Както казва самият Румпфкайл, „ние сме още в началото“.
Перспективите може би наистина са големи, защото неговите планове се следят с интерес от представители и на други марки-производители. Потенциални съперници на Logan са съществуващи моменти или очаквани скоро на пазара автомобили от рода на Chevrolet Kalos, Mitsubishi Colt и VW Fox, а зрелищните надпревари c много публика несъмнено ще бъдат убедително доказателство за потенциала на новата серия. Именно подобна зрелищна изява Румпфкайл е планирал за месец май, когато два автомобила Dacia Logan ще застанат на старта на „24-те часа на Нюрбургринг“ – най-тежкото германско изпитание за пистови болиди…