Как първата Dacia Logan се превърна в болид на народни цени преди 20 години?

0605
2025

Вижте какво написа AUTO BILD България преди две десетилетия

Благодарение на автомобили като Dacia Logan пистовите надпревари се превръщат в много по-достъпен спорт…

Краят на един пред­разсъдък из­лиза от завоя с цялата мощ на 90-те си конски сили… Ускорява на старт-финалната права до 175 км/ч, внимателно преминава тикана и изчезва в зим­ната мъгла, която се стеле над пистата в Ошерслебен. Предразсъдъкът, който вече е на път да отмине в неби­тието, гласи, че моторните спортове са занимание само за богатите. Или за техните деца…

Филиалът на германския автомобилен клуб ADAC във Везер-Емс е против по­добни предразсъдъци, а до­казателство за това е вече поръчаната серия от състе­зателни автомобили, които в напълно завършен и готов за състезания вид трябва да

струват не повече от 10 000 евро. Първата лястовица сред достъпните болиди е състезателната версия на Dacia Logan, която прави първите си тестови обикол­ки в мрачното утро.

Произвежданият в Румъния седан, който се монтира до голяма степен от части на Renault Clio, ще се продава в Германия от юни на цени между 7500 и 8500

евро. „Автомобилът може да се поевтини още, ако се отстранят вътрешното обзавеждане, ABS и ESP, от ко­ито и без това нямаме нуж­да за състезателната версия на Logan“, твърди Петер Румпфкайл, спортен дирек­тор в ADAC Везер-Емс и автор на инициативата за автомобилни състезания на народни цени. Румпфкайл дотолкова е убеден в своя­та идея, че е поръчал на­веднъж 50 екземпляра от автомобила.

Партньор на ADAC в това начинание е фирмата Wiechers Sport, която е обо­рудвала прототипа с ролбар за защита при преобръщане, задно крило и спортно окач­ване и го е превърнала в пълноценен (поне на външен вид) състезателен автомо­бил. Четирицилиндровият 1,6-литров двигател реве през спортната ауспухова уредба подобно на истински състезателен мотор, въпре­ки че поради липсата на каквато и да било намеса в „ана­томията и физиологията му“ му, той е запазил серийната си мощност от едва 90 к. с.

Естествено, ходовата част с намален клиренс и раз­ширена следа не среща ни­какви проблеми с относително малката мощност на мотора, а стандартните спортни гуми (вместо оби­чайните за листови състеза­ния сликове) също доприна­сят за сигурното поведение на трасето. Съвсем иначе стояха нещата при тествания от Auto Bild сериен Logan (вж. Auto Билд бр. 3/2005 г.), чиито нискокачествени се­рийни гуми бяха сред основ­ните причини за катастро­фалния спирачен път (над 50 м при 100 км/ч).

„Имаш цяла минута да помислиш как да реагираш, когато задният мост на състезателната Dacia подне­се“, шегува се тестовият пилот Тимо, син на инициато­ра Петер Румпфкайл. Нищо чудно, тъй като по-голямата част от компонентите и агрегатите в автомобила са аналогични с тези на серийния модел. Това се отразява по­ложително и на цените на резервните части – подмяна­та на спирачките например може да се извърши на не­сравнимо по-ниски от тези на професионалния спорт цено­ви равнища. За обслужване­то на автомобила по време на състезания също са до­статъчни само няколко мом­чета с добри монтьорски по­знания. Румпфкайл-Старши нарича своето откритие с гръмкото „повратен момент в моторните спортове“ и твърди, че ще успее да даде „възможност на хората да участват в състезания, изи­скващи малко средства и усилия за поддръжка на болида“.

За тази цел ADAC е уч­редил нова състезателна се­рия, в която може да участ­ва всеки навършил 18 годи­ни и притежаващ свидетел­ство за управление на авто­мобил – не е необходим оби­чайният за други серии състезателен лиценз. Още през тази година се плани­ра да бъдат проведени десет състезания и тъй като уча­стниците вероятно ще бъдат аматьори, които изкарват прехраната си по друг на­чин, проявите ще се ограни­чат в един ден през уикенда – тренировка сутрин и състезание на обяд. Време­траенето на състезателния ден в случая ще е по четири часа, докато други подобни серии се нуждаят най-мал­ко от четири пълни уикенда.

Само 10 000 евро годишно за стартова такса, бензин и резервни части

Според предписанията (или по-скоро според изрич­ното разрешение) с всеки автомобил ще се състезават по двама души. „Представя­ме си например отбори от баща и син“, споделя идея­та си Румпфкайл. С това поделяне разходите намаляват още повече –организаторът предвижда средствата за стартови такси, гуми, бен­зин и консумативи да възля­зат на максимум 10 000 евро на автомобил годишно.

Общодостъпните състе­зания обаче са само първа­та крачка, защото хомологирането от страна на Герман­ския съюз за моторни спор­тове (DMSB) ще легализи­ра участието на състезател­ния Logan и в други спорт­ни дисциплини (слалом, пла­нински надпревари). Очаква се и разрешение от власти­те за движение на спортна­та Dacia и по нормалната пътна мрежа (за това е не­обходим демонтаж на задно­то крило и монтаж на втора седалка), след което достъпният Logan ще може да участва и в ралита. Както казва самият Румпфкайл, „ние сме още в началото“.

Перспективите може би наистина са големи, защо­то неговите планове се сле­дят с интерес от представи­тели и на други марки-производители. Потенциални съперници на Logan са съществуващи моменти или очаквани скоро на пазара автомобили от рода на Chevrolet Kalos, Mitsubishi Colt и VW Fox, а зрелищните надпревари c много пуб­лика несъмнено ще бъдат убедително доказателство за потенциала на новата се­рия. Именно подобна зрелищна изява Румпфкайл е планирал за месец май, когато два автомобила Dacia Logan ще застанат на стар­та на „24-те часа на Нюрбургринг“ – най-тежкото германско изпитание за пи­стови болиди…

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин