Как производителите реагират на наказателните мита на ЕС срещу китайските електромобили?

3001
2025

Наказателните мита за електромобилите от Китай предизвикаха съпротива – както от китайското правителство, така и автомобилните производители. Каква е ползата от тази съпротива? 

Допълнителните мита на ЕС върху вноса на електрически автомобили от Китай са вече решени, но съпротивата срещу тях продължава да се формира. Много от производителите се обявиха против. Сред тях са BMW и Tesla, които внесоха жалба в Съда на Европейския съюз. Редица китайски производители, сред тях BYD, Geely, SAIC както и съюзът на китайските автомобилни износители CCCME също предприеха тази стъпка.

Tesla е подала жалба на 22-ри януари 2025 през съда на Европейския съюз. Китайският производител SAIC, на когото бе наложено най-високото мито от 35,3 процента се е оплакал, че Европейската комисия не е зачела аргументите на производителя при налагането на митата.

Как ЕС обосновава митата?

С наложените мита ЕС се намесва в търговията на автомобили в защита на европейската автомобилна индустрия. Разследване стигна до заключението, че китайските производители се възползват от държавни субсидии, които им дават значително предимство на европейския пазар. Съответно китайските електрически автомобили обикновено могат да се предлагат с около 20 процента по-евтино от моделите, произведени в ЕС. Затова и ЕС иска да гарантира дългосрочното бъдеще на автомобилната индустрия в ЕС.

Допълнителните мита на ЕС върху вноса на електрически автомобили от Китай влязоха в сила в края на октомври 2024 г. Европейската комисия наложи наказателни мита с най-висока ставка от 35,3 процента, която се добавя към съществуващото мито от 10 процента. Фирми, които работят съвместно с ЕС, получиха ставки до 21,3 процента, а производителите, които не си сътрудничат – най-високия процент. Допълнителните наказателни мита ще важат за срок от пет години. От Германия дойде яростна критика на това решение.

Германските производители, които произвеждат в Китай, са засегнати

Сред засегнатите са германски производители на автомобили, които имат заводи в Китай – сред тях са BMW с електрическото Mini, както и Volkswagen с Cupra Tavascan. Германските производители се обявиха против налагането на тези мита. Те се страхуват от ответни мерки на Китай, които биха затруднили бизнеса им в най-важния пазар. Германското правителство гласува против наказателните мита.

С колко процента ще повишат цените наложените мита?

На 20-ти август 2024 г. Европейската комисия наложи планираните наказателни мита. Става дума за моделите на Geely и SAIC, но и за други марки, които произвеждат автомобили и ги изнасят в Европа. Най-високата ставка бе 35,3 процента, които се добавят към обичайните 10 процента и така засегнатите модели биват обложени с почти половината от стойността на автомобила като данък. За сравнение: от 27-ми септември 2024 Щатите наложиха мито в размер от 100 процента при внос на автомобили от Китай.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин