2023
Докато шофираме, модерните автомобили събират огромно количество данни – но чия собственост са те? Юристи настояват за свободен достъп до данните, тъй като те могат да бъдат използвани при произшествия и престъпления като доказателства.
Два автомобила тотална щета, две мъртви деца. Цяла Германия стана свидетел на смразяващите кадри, които службите за спешно реагиране разпространиха през миналата година. Видеорегистратор (dashcam) записва катастрофата, станала през февруари 2022 г. край германския град Барзингхаузен – а клипът от камерата е използван като доказателство в съда. Именно този клип помага на правосъдните органи да установят дали става дума за неуспешна маневра за изпреварване или за незаконно състезание.
Участниците в „гонката“ са Audi A6 55 TFSI e с 367 к.с. и Cupra Formentor с 310 к.с. Срещу техните водачите прокуратурата повдига обвинения за убийство и помагачество. Експертът Клеменс Резе от Института за изследване на ПТП (IUBF) обследва автомобилите след инцидента. „При Audi-то данните на автомобила от петте секунди преди удара бяха прочетени от блока за управление на въздушната възглавница.“
Запаметяването на данни за ПТП осигурява ценна за хода на разследването информация
Във въпросния контролен блок се записват данни от т.нар. ADR (Accident Data Recorder – записващо устройство за данни при ПТП), например позицията на педала на газта, на педала на спирачката и скоростта. Малко преди катастрофата Audi-то е ускорило от 173 до 186 км/ч при натисната „до пода“ газ. А ограничението на скоростта по въпросния междуградския път е 70 км/ч. „Данните от Cupra-та, която не е ударена, не могат да бъдат прочетени“, казва експертът Резе, „така е настроен автомобилът от производителя.“

Автомобилната електроника и все по-високата степен на свързаност превръщат автомобилите в огромни устройства за съхранение на данни. В някои случаи над 100 сензора записват данни от случващото се около МПС-то, а тези данни се запаметяват в контролните блокове. Експертите по анализ на ПТП обаче имат ограничен достъп до информацията в тези блокове: „При различните марки се запаметява различен диапазон от данни“, обяснява Клеменс Резе.
Хората могат да бъдат разпознати по стила им на шофиране
Ключовият въпрос в съда най-често е „Кой е бил зад волана?“. Лични данни, например от смартфона, предоставят информация за това. Но понякога не се нуждаете дори от тях, защото водачът може да бъде идентифициран само чрез четене на контролните блокове. Дори само сигналът от педала на спирачката разкрива водача с точност от 87 процента.
Ако бъде добавен друг сигнал, напр. за ъгъла на волана, анализаторите на данни могат да определят водача с точност до сто процента – точно като при пръстов отпечатък. Профили на движението могат да се създават и с помощта на данните за GPS-позицията: истинска съкровищница за разследващите.

Продължете на следващата страница