2024
Юбилейният републикански рали-шампионат през 1969 г. е посветен на „25-годишнината от социалистическата революция в България“, както се уточнява върху програмата на състезанието. Тази мащабна инициатива на родния автомобилен елит се отличава с масовото присъствие на автомобили от трите марки, сглобявани у нас по същото време. От тях обаче единствено Москвич е обособен в отделен клас, докато участниците с Булгаррено 8, 10 и Гордини са разпределени основно в класовете 851-1000 куб. см и 1001-1300 куб. см, където се съревновават на равни начала с останалите екипажи. Някои по-стари представители на френската марка в лицето на R4 и Dauphine могат да се видят и в по-ниските класове. Същото важи и за автомобилите Fiat, част от които са дело на завода в Ловеч.

Юбилейната обиколка на България успява да демонстрира потенциала на съвсем младия роден автопром. Автомобилите, сглобени у нас, почти във всички случаи заемат водещите позиции в своите класове пред многобройните представители на Škoda 1000MB, Wartburg 1000 и други европейски марки. Трябва да се отбележи и активното участие на частни и ведомствени автомобили, някои от които са истинска екзотика за относително скромния ни тогавашен автопарк. Наред с единствената Alfa-Romeo Giulia 1600 на Иван Станчев и Васил Василев от отбора на Балканкар-София или британския Austin на Любен Василев от София, на трасето на юбилейното рали успешно се представя и Porsche 356 кабрио на братята Атанас и Панайот Панайотови, също от София, които стават трети в клас 1301-1600 куб. см.
Обиколката на България започва на 27 юни, като в заключителния етап стартират 53 екипажа от 13 окръжни съвети на БАТК и по един отбор на ДСО „Автопром“, ДСП „Булет“, ДАП – ГПТ – София и ФД „Левски-Спартак“. За 26 часа маратонско каране без почивка и при неблагоприятни метеорологични условия е преодолян целият маршрут от 1540 км, който включва и шест скоростни отсечки с обща дължина 30,2 км. Изпълнени са и две майсторски упражнения по кормуване, както и скоростно състезание на затворен маршрут.

Признаците на влошаване на времето се усещат още на старта в София, но въпреки опасния хлъзгав път и усилващият се дъжд първите скоростни отсечки край Белидие хан и между село Гинци и Петрохан са преодолени безпрепятствено. Най-добри резултати на този етап показват екипажите на братя Чубрикови и Ат. Агура – Б. Гроздев (с Булгаррено 8 – Гордини), Л. Българанов – Д. Константинов (BMW 2002) и Д.Альоков – Св. Попова (Fiat 850 Coupe). Поради лошото време 21 от автомобилите пристигат със закъснение на часовата контрола във Враца, а четири от екипажите напускат състезанието след технически неизправности. На третата скоростна отсечка при Балканец фаворити отново са същите три екипажа.

С продължаващото влошаване на времето започва да нараства и броят на закъсняващите екипажи, които вече са 26, а отпадналите – 9. В Габрово пристигат 44 автомобила, от които само 18 – без закъснение. Маршрутът продължава по наситените с остри завои и стръмнини пътища на Стара планина, след което състезателите продължават напрегнатото и оспорвано съревнование при нощна езда. Следват часовите контроли в Омуртаг, Ямбол, Хасково, Кърджали, Ардино и Смолян, които са преминати по график от едва седем автомобила. До този момент поради технически проблеми от надпреварата отпадат 16 екипажа, един от които катастрофира. Причина за преобръщането на видинския екипаж Ил. Иванов – Д. Коцев с Fiat-125 е превишената скорост при нощното каране. Първа помощ на пострадалите оказват пристигналите на мястото на инцидента екипажи на Янчо Таков – Георги Вепшек и Димитър Димитров – Александър Дърводелски от БАТК – София…
На 28 юни към 05.30 ч сутринта участниците в ралито преминават през Пловдив и по шосето за Пазарджик поемат към с.Радуил, където е и четвъртата и най-дълга скоростна отсечка до Боровец (7,2 километра). Пътят обратно към София преминава по маршрут Самоков – Станке Димитров (Дупница) – Кюстендил – Радомир и Перник, като при село Цървеняно състезателите преминават два пъти през поредната трикилометрова скоростна отсечка. В тези последни скоростни изпитания най-бързи са отново екипажите на братя Чубрикови, Ат. Агура – Б. Грозев и Л. Българанов – Д. Константинов.

От стартиралите предния ден 53 екипажа на финала пристигат само 35. Заключителното състезание от юбилейния рали-шампионат, проведено на 29 юни в столицата, е наблюдавано от десетки хиляди зрители. Запазените до днес снимки красноречиво говорят за огромния интерес, който предизвиква тази мащабна надпревара. По затворен маршрут, със старт от място и летящ финал, състезателите пробягват пет скоростни обиколки, общо 5000 м, в 11 серии по класове. И тук, също както и при обиколката на България начело излизат същите фаворити, но не трябва да се подценяват добрите постижения на някои от все още младите и недостатъчно опитни по онова време състезатели. Сред тях са Д. Каров от Смолян, Ив. Пашов от Габрово, Ст. Колев от отбора на „Левски – Спартак“, Д. Маринов и К. Добрев (Ловеч), голяма част от които не след дълго се налагат като едни от водещите имена на родния автомобилен спорт.
В скоростното състезание на затворен маршрут, в района на зала „Универсиада“ най-добри резултати постигат Илия Чубриков с Булгаррено 8 – Гордини (4 : 55, 28 мин.), Атанас Агура, също с Булгаррено 8 – Гордини (4 : 58, 52 мин.), Д. Константинов с BMW 2002 (5 : 25, 65 мин.), В. Василев с Alfa-Romeo (5 : 29, 45 мин.), Димитър Альоков с Fiat 850 Coupe (5 : 39, 60 мин.), В. Бърдаров с Булгаррено-8 (5 : 42, 37 мин.).
(Снимки – архив на Христо Бабачев)