Как европейският автомобилен елит превзе социалистическа България преди 63 години

2803
2024

През лятото на 1961 г. стартира поредното, 31-во международно автомобилно рали, организирано от Кралския автомобилен клуб на Белгия. Интересното в случая е, че тогава за първи път в маршрута на тази атрактивна и престижна надпревара е включена и България. Благодарение на това, в началото на 60-те години родните автолюбители имат възможността не само да видят на живо някои от най-ефектните спортни автомобили на Западна Европа, но и едни от асовете на професионалния автомобилен спорт.

На старта в град Лиеж се явяват 84 екипажа с по двама състезатели, част от които успяват благополучно да преодолеят общото разстояние от 5600 км, разделено на 28 часови контроли.

На 1 септември 1961 г. между 7.30 ч. сутринта и 12.30 ч. на обед в центъра на София пристигат последователно 69 екипажа. Във временното класиране на полуетапа между Лиеж и София с най-малко наказателни точки е английският екипаж на Морис-Амброз с Austin Healey. С такъв автомобил е и дамският екипаж Мос-Уисдъм, който е на десето място (през 1960 г. двойката печели първо място на същото рали). Пат Мос, 30-годишната сестра на световноизвестния автомобилен пилот Стърлинг Мос (и съпруга на шведския автомобилен състезател Ерик Карлсон), тогава е особено популярна у нас със спортните си завоевания, а интервюто, което тя дава пред журналисти от в. „Авто Мото“ е истинско събитие, както за редакционния екип, така и за редовните читатели на вестника.

Пат Мос споделя:

„На границата при Калотина бяхме изненадани от топлото посрещане на участниците в маратона. Отличната организация в работата на пропускателния пункт спомогна за „светкавичното“ извършване на митническите формалности и ние след около 20-30 секунди потеглихме за вашата столица. По пътя до София имахме възможност да се движим с висока скорост, поради това че никъде не срещнахме препятствия – пътят беше хубав и идеално чист“.

Своята позитивна оценка за организацията от българска страна изказва и заместник главният администратор на Кралския автомобилен клуб на Белгия Марсел Льофевр, който е старши спортен комисар на автомобилния маратон за България. От наша страна, Льофевр получава голяма сребърна купа с орнаменти, която трябва да се връчи на екипа-победител при завръщането в Белгия.

След изтощителния маратон, на 3 септември в Лиеж финишират само осем автомобила, а победител в ралито става белгийският екипаж на Бианки-Хари със Citroën DS 19.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин