Как Европа ще се справи с китайските автомобили?

1002
2025

35%: толкова ще бъде делът на китайските автомобили в Европа до 10 години според личната прогноза на високопоставен мениджър от Volvo за нашия регион. „Само да не се окаже, че делът на европейските е 35%“, тревожи се моят приятел Боби – инженер и софтуерен специалист в българска фирма от машиностроителния сектор, бивш кадър на Johnson Controls. Китайската инвазия е толкова мощна, че представителите на германския луксозен клас отдавна са оформени основно според вкуса на тамошните клиенти. И нито в Мюнхен, нито в Щутгарт се интересуват особено много от мнението на европейските потребители и критиките към дизайна на новите им модели. А редица марки от Стария континент вече произвеждат своите модели за нашите географски ширини директно в Китай – и това беше причината да възроптаят срещу наказателните мита. Освен това китайските гиганти сякаш не се стреснаха особено от наказателните мита на ЕС – и просто се преориентираха към строежа на заводи в Европа. От друга страна, преходът към електрическа мобилност застрашава сериозно стабилността на доказаните европейски марки с вековни традиции, както и на редица европейски доставчици на автомобилния бранш, специализирани в компоненти за модели на ДВГ. А батериите като основен компонент за електромобилите така и така идват от Китай, където хората нямат никакъв проблем да си купят модел, чийто бранд е създаден преди няколко години. Стана досущ като при смартфоните, на каквито новите автомобили все повече заприличват. И Китай… харесва това. Ето защо в близките 1-2 десетилетия очаквам автомобилният пейзаж да се промени още повече и по пътищата да плъзнат машини с марки, които тепърва ще се раждат – а брандовете, които лежат на стари лаври, но не предлагат нищо иновативно и изгодно, просто ще отидат в историята.

Редакторът Димитър Пешев

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин