Как да шофираме безопасно при силен дъжд


17
окт.
2017

Есента настъпи и миналата седмица ни показа колко дъжд може да предложи, а в планинските проходи дори и сняг. Вече се стъмва по-рано, а проливните дъждове са нещо обичайно. За жалост в България това означава наводнени пътища, а липсата на маркировка допълнително затруднява шофьорите. Налице са всички предпоставки за възникване на най-опасната ситуация на мокър път – така нареченият аквапланинг, когато автомобилът за известно време става неуправляем и шофьорът се превръща в зрител. Единствено превенцията може да ни предпази от опасните последствия при аквапланинг. Когато вали, две неща са от първостепенно значение: скоростта на движение и състоянието на гумите.

Рискът от аквапланинг е най-висок в коловозите и кривите, където между гумата и пътя може да има няколко сантиметра вода. Въпреки това, можете да карате безопасно при дъждовно време, стига да имате предвид няколко основни неща.

Когато вали, две неща са от първостепенно значение: скоростта на движение и състоянието на гумите. Когато по пътя има много вода и вашите гуми са износени, първо трябва задължително да намалите скоростта.

Дъждът и лошите гуми са лоша комбинация. Също така, ако карате твърде бързо, колата ви е застрашена от аквапланинг, дори ако имате добри гуми. При силен дъжд може да се наложи да намалите скоростта си с 15-20 км / ч, за да позволите на шарките на протектора да изпомпват цялата вода между гумата и пътя,“ обяснява Мати Мори, мениджър Техническо обслужване на клиенти в Nokian Tyres.

Дори и с добри гуми опасността от аквапланинг е реална; износените гуми правят „аквапланирането“ почти неизбежно. В теста на финландското списание за гуми Tekniikan Maailma висококачествена лятна гума в добро състояние започва аквапланинг по права линия при движение с 80 км/ч, когато на асфалта има 6 мм вода. Износена лятна гума започва аквапланинг още при скорост от 70 км /ч. Зимните гуми се представят дори по-лошо при такива условия.

Големите изисквания към гумите през есента

Хората често доизносват летните си гуми през есента и купуват нови през пролетта, въпреки че предимствата на комплект нови гуми са най-осезаеми през есента.

„Колкото по-нова е гумата, толкова по-добре работи при всякакви условия. Съответно, колкото по-износена е гумата, толкова по-малка е дълбочината на протектора, толкова по-вероятно е да попаднете в ситуация на аквапланинг. Това е така, защото обемът на каналите на гумата е твърде малък, за да се съхранява водата между гумата и пътя „, обяснява Мори.

Дълбочината на протектора на нова лятна гума е около 8 мм. Законът позволява шофиране на гуми с дълбочина на протектора от 1,6 милиметра, но всъщност такива гуми вече не са безопасни. Гумите трябва да се сменят, когато дълбочината на протектора е близо до четири милиметра. Когато има по-малко протектор, поведението на мокро се влошава драстично. Също така, налягането на гумите оказва огромно влияние върху поведението на автомобила при дъждовно време. Проверката на налягането редовно е силно препоръчително, тъй като прекомерно ниското налягане увеличава риска от аквапланинг и влияе негативно на поведението на гумите.

Превенцията е ключът

Аквапланирането се случва, когато между гумата и пътя има слой вода. Усеща се точно като плъзгане върху вода. Колата вече не реагира на волана, тягата се губи, а водачът усеща, че няма контрол върху автомобила. Неуправляем автомобил означава животозастрашаваща опасност за пътуващите и околните.

Водачите трябва да предвиждат опасни ситуации и да избягват шофиране в наводнените коловози

„Не разбирам защо толкова много хора карат в коловози дори когато вали – точно там рискът от аквапланинг е най-висок. Шофирането в коловозите също износва гумите, тъй като асфалтът там е грапав. Това е още една причина, поради която трябва да карате извън коловозите,“ отбелязва Мори.

Ако аквапланирането се случи въпреки всички предпазни мерки, важно е да останете спокойни и да реагирате правилно. Натиснете съединителя, дръпнете крака от педала на газта и дръжте стабилно волана. Не въртете волана панически наляво и надясно, тъй като при аквапланинг колата няма да реагира, а когато гумите намерят сцепление с пътя колата ще потегли в неизвестна посока.

Съвети за безопасно шофиране при силен дъжд

  1. Намалете скоростта на движение
  2. Не шофирайте в коловозите с вода, където рискът от аквапланинг е най-висок
  3. Карайте с гуми, които са в добро състояние и имат дълбочина на протектора най-малко 4 мм
  4. Проверете налягането на гумите
  5. Ако се появи аквапланинг, останете спокойни, натиснете съединителя и дръжте волана стабилен

Как да реагираме на аквапланинг

  • Останете спокойни!
  • Натиснете съединителя докрай и махнете крака си от педала на газта, за да намалите скоростта.
  • Не завъртайте волана от една страна на друга; вместо това, насочете го в посоката на пътя или кривата на завоя, докато се възстанови сцеплението.
  • Не спирайте и не ускорявайте по време на аквапланинг, тъй като това ще намали допълнително сцеплението.

Още по темата

Card image cap
Как да удължим живота на гумите?

20
сеп.
2016

Хубавите гуми не са евтини, но с добра поддръжка и правилен начин на шофиране могат да изкарат дълго. AUTO BILD дава ценни съвети в тази насока

Card image cap
Проблемните дизели на VW

21
ян.
2016

Страхотна драма с TDI двигателите: ще паднат ли цените на употребяваните VW

Card image cap
Роудстъри за 10 000 лв: лятото може да идва

9
юни
2016

С тях най-лесно ще „издухате“ от спомените си студените месеци. А с тези три характерни модела това дори е учудващо изгодно

Card image cap
Смъртоносен капан за домашните любимци

25
юли
2016

Не оставяйте домашни животни в паркирани автомобили при летните жеги! Един американски ветеринарен лекар ни показва какво се случва, когато игнорирате това предупреждение

Card image cap
Проблемните зони на 5 хитови употребявани коли

8
февр.
2016

Пет популярни модела, които на пръв поглед са много търсени. Ние ще ви обърнем внимание за какво трябва да внимавате

Card image cap

В последния брой:

Архив >