Проверката на употребяван електромобил е доста по-различна от тази на конвенционален – тъй като вече не двигателят, а батерията заслужава най-голямо внимание. Но как да тестваме батерията? AUTO BILD ще ви разкрие!
Процедурата преди покупка на употребяван автомобил в основата си е една и съща от десетилетия: разглеждате автомобила, преглеждате документите и сервизната му история, сядате зад волана за няколко километра – и това обикновено е достатъчно, за да получите необходимите впечатления. Но с настъпването на електромобилите нещата се променят. „Важно е „здравословното състояние“ на батерията“, казва Матиас Фогт, експерт по употребявани автомобили в ADAC. За съжаление, това „здравословно състояние“ (от англ. – State of Health), не може да бъде „прочетено“ с натискане на бутон.
На батерията се пада 50 процента от стойността на електромобила – а тя не е обект дори на германските ГТП. Просто няма как да „надникнете“ в нея! Или? Всъщност няколко технологични компании работят върху методи за тестване, за да направят възможна именно проверката на батерията. „Aviloo е стигнала най-далеч“, казва представителят на ADAC Фогт. Автомобилният клуб на Германия, както и TÜV Süd и GTÜ, отскоро работят със стартъпа от Австрия.
Сравнение на данни от десетки хиляди измервания
Методът на Aviloo е сравним с употребата на рентгенов апарат в медицината. Но Aviloo не изпраща лъчи в тяговата батерия, а разчита десетки хиляди данни от измервания. Те биват сравнявани с всички останали данни, които австрийците вече са събрали от идентични електромобили. Това показва на усреднена база дали батерията е в добро състояние или е към края на живота си. AUTO BILD „изтества“ целия процес.

Важното е, че Aviloo не само чете данни за батерията, докато автомобилът е неподвижен, а ги документира по време на движение. Ние изпробвахме три употребявани електромобила: демонстрационен VW ID.3 на малко километри, Porsche Taycan от продължителния ни тест и частно BMW i3. BMW-то е набор 2014, което го превръща в почти ретро електромобил – при това с оригинална батерия.
Ето как Aviloo оцени батериите на трите тестови автомобила
Процедурата за тестване е проста: поръчвате тестов комплект онлайн, плащате с кредитна карта и получавате пакета по пощата няколко дни по-късно. Т.нар. „Box“ е устройство с размерите на захранване за лаптоп. To идва с OBD конектор, който осигурява достъп до системата за управление на батерията. Включвате този конектор в диагностичната букса на автомобила, активирате системата чрез приложение за смартфон и потегляте – всичко останало става автоматично. След теста интелигентната кутийка се изпраща обратно във Виена.
Тестовото шофиране на употребявани електромобили отнема доста време
Измерват се например напрежението на клетките и температурата – на интервали от една секунда. Ако се покажат нетипични стойности, се показва предупреждение в червено. Но самият тест отнема доста време. Заредената на максимум батерия трябва да бъде изтощена до десет процента. Това може да стане или с „настъпване“ на магистралата, или в градска зона с ограничение от 30 км/ч, но на етапи.

Накрая устройството изпраща дистанционно данните в Австрия, където те се оценяват, и в рамките на два работни дни идва отговорът със сертификата за батерията. С други думи, едно кръгче из квартала, както при ДВГ, вече не е достатъчно. Проверката на батерията изисква планиране – и съгласието на продавача.
Сертификатът показва капацитета на батерията в процентно изражение. Така разбирате в колко добро състояние е най-важният компонент на електромобила. „Пробегът и годината на производство вече не са от значение за оценката“, казва Волфганг Бергер от Aviloo.

Продължете на следващата страница