Как да подготвим мотоциклета за новия сезон?

Препоръките на Harley-Davidson

0703
2018

Бавно, но сигурно времето навън се оправя, което за хората с мотоциклети означава само едно – да събудят машините от зимен сън. Официалното откриване на мотосезона в София е на 24 март, но слънчеви дни може да има и по-рано, така че вече спокойно можем да започнем да си правим планове за приключения за идното лято, да вдигнем покривалото на „съкровището“, което спи в гаража, и да извадим каската и якето от гардероба.

Разбира се, подготовката за пролетта започва още от зазимяването, когато за последно сме прибрали мотора в гаража. В най-добрия случай сме го почистили от последното пътуване, откачили сме клемите на акумулатора (и сме го прибрали на топло, ако мястото, на което „живее“ моторът ни, е студено), оставили сме го стабилно облегнат на степенката и сме го завили грижливо, за да може да си почине през зимата и днес да е в състояние отново да излезе на улицата.

Ако не сте от хората, които обичат да се грижат сами за мотоциклета си, нямате необходимите технически познания или просто предпочитате някой друг да свърши това вместо вас, запишете си час за сервиз. Това ще ви спести доста главоболия и ще ви даде гаранция, че мотоциклетът наистина е в добро техническо състояние и е напълно готов да излезе на пътя.

Ако пък гаражът е вашето любимо място, прочетете следващите стъпки:

  1. Изтупайте праха

Махнете покривалото и дръпнете всичко, с което сте подпрели мотора. Разчистете наоколо и го наведете да легне на страничната си подпора. Махнете всички тапи, парцали или каквито други материали сте ползвали, за да запушите ауспуховите тръби и въздушните отвори и да ги опазите от животни и боклуци. Ако сте нанесли някакво защитно покритие върху рамката, джантите и веригата, измийте го добре.

  1. Проверете горивната система

Огледайте добре резервоара за течове на гориво. Прегледайте внимателно всички тръбички и фитинги за пукнатини. Отворете капачката на резервоара и вижте дали бензинът вътре не е натрупал отлагания. Ако ви изглежда чисто, продължавайте нататък, но ако имате съмнения, по-добре го източете и сипете нов, преди да запалите двигателя.

  1. Сменете маслото

Много производители препоръчват маслото на двигателя и филтърът да се сменят, защото, докато не се кара мотоциклетът, в маслото може да се образува конденз, а това не е полезно. Ако пък сте го сменили скоро и знаете, че е в добро състояние, проверете само нивото, преди да тръгнете.

  1. Проверете всички течности

Първо огледайте тръбичките и връзките, за да знаете със сигурност, че няма пукнатини и течове. Ако имате съмнения за някоя връзка, по-добре я сменете. Проверете нивото и консистенцията на всички течности. Ако някоя не ви изглежда както трябва, я сменете и долейте там, където има нужда. Сменете стария антифриз и въздушния филтър.

  1. Заредeте акумулатора

Ако преди да приберете мотора, сте свалили акумулатора, държали сте го на топло и сега е зареден, можете само да почистите кабелите и да го закачите отново. Ако сте го оставили да зимува на мястото си, той най-вероятно е паднал и ще трябва да се зареди или да се смени с нов. И в двата случая огледайте проводниците за корозия и се уверете, че клемите са стегнати плътно. Ако акумулаторът ви е обслужваем, можете да добавите дестилирана вода.

  1. Проверете внимателно гумите

Гумите на мотоциклета са също толкова важни, колкото и всичко останали компоненти. Всъщност това са единствените два елемента, които свързват вас и мотоциклета с пътя, и състоянието им е от огромно значение както за поведението на машината, така и за сигурността ви. Затова отделете време да ги разгледате внимателно – проверете грайферите, налягането, огледайте за пукнатини, балони и „плоски“ петна. Напомпайте ги до показанията, зададени от производителя. След това разгледайте джантите и затегнете спиците, ако имате такива.

  1. Тествайте спирачките

Първо проверете спирачната течност. Ако има нужда от доливане, сипете още, а ако консистенцията ви се струва недобра, сменете течността (включва и обезвъздушаване). След това огледайте тръбите, по които минава, и вижте дали не са се появили пукнатини от стоенето. После преминете към самите спирачни апарати, накладките и дисковете – ако последните две са износени, задължително ги сменете. Почистете всичко със спрей за спирачки. Смажете лоста на предната ръчна спирачка.

  1. Запалете двигателя

След всичко това дойде време да чуете отново гласа на двигателя. Но първо проверете запалителните свещи и ги почистете. Ако по някоя има твърде много нагар, сменете всичките. След това вижте разстоянието при електрода и премерете дали отговаря на спецификациите на производителя.

  1. Огледайте добре рамата, окачването и кормилото

Не тръгвайте още. Огледайте рамата и обтекателя за пукнатини. Обърнете внимание най-вече при окачването на двигателя. Размърдайте мотора, за да усетите дали има луфтове. Ако някъде има нужда от затягане, направете го. Проверете дръжките и напръскайте буксите на кабелите с контактен спрей. Вижте колко са затегнати гайките на предната и задната ос. Сложете малко масло на всички лагери и на стойката, проверете състоянието на всички гайки и крепежи – ако има нужда, ги стегнете.

  1. Проверете внимателно веригата и пиньоните

Внимателно огледайте пиньоните за износени зъби. След това вижте дали веригата не се е разхлабила. Ако е в нормите, я напръскайте със специален спрей за вериги.

  1. Прегледайте всички кабели

Огледайте кабелите и електрониката – вижте за охлузвания и други видими повреди. След това тествайте всички бутони и светлинни индикатори. Проверете дали фарът, задните светлини и мигачите работят и пробвайте клаксона.

  1. Проверете всички лостове

Седнете, но преди да тръгнете, проверете за луфтове извън оказаните от производителя на ръкохватката на газта и натиснете всички лостове – ако нещо има нужда от смазване, не го отлагайте. Подайте газ, усетете дали ръкохватката се движи добре и се вслушайте в звука. Оставете двигателя да поработи няколко минути навън на празен ход.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин