2022
Запотените стъкла зачестяват особено през есенно-зимния сезон. Проблемът е, че студеният въздух е в състояние да абсорбира по-малки количества влага. Резултатът: по студените стъкла се образува конденз. Малцина си дават сметка, че влагата, която полепва по прозорците, в повечето случаи попада в автомобила чрез мокрите ни дрехи. Но дишането ни, повредени уплътнения или запушени канали за оттичане на водата засилват влажността в купето. А е толкова важно преди път да се погрижите стъклата да бъдат свободни от влага!
Звучи страховито и неприятно, но особено при лошо време от полза е да отворите прозорците на колата. По този начин топлият и влажен издишван от пътниците въздух може да излезе. В противен случай стъклата ще се запотят по-бързо. При тръгване включете вентилацията и отоплението до максимална степен, като насочите струята към челното стъкло. Ако затворите ламелите на дюзите в средната конзола, почти цялото количество въздух ще се използва за подсушаване на стъклото.
Едно от най-ефективните оръжия срещу замъглените стъкла в автомобила си остава климатичната инсталация. Причината: климатикът изсушава въздуха. По този начин само за секунди влажните стъкла разкриват отново добра видимост. Ако обаче ключът за циркулация на въздуха в купето е включен, стъклата ще останат замъглени, защото вентилацията само върти влажния въздух в купето. С други думи: изключете циркулацията!
Докато двигателят е студен, запотените стъкла може да се почистят с подходяща гъба. Изберете висококачествен продукт (гъби за почистване на стъкла, микрофибърни кърпи), за да не остават линии и следи по стъклото. Също важно: не зачиствайте напосоки, а винаги последователно с една ориентация.
И още нещо: оставете влагата отвън. Изтупайте обувките от снега, изчеткайте грубата влага от дрехите си, преди да се качите, или просто ги приберете в найлонов плик.
Особено през есента и зимата между предния капак и челното стъкло попадат сериозни количества окапали листа и треви. Погрижете се да освободите този участък от груби зацапвания. Това са сезоните, през които влагата особено упорито си проправя път към вътрешността на автомобила. Честа причина за проблемите са запушени отвори за оттичане на вода. Тя вече не може да се оттича както преди, защото клонки и листенца препречват пътя й. Затова тя попада във филтъра и кабелните канали, а оттам до вътрешността на автомобила.
Друга причина за повишена влага в колата са дефектните уплътнения. Ако имате съмнения в тази посока, посещението в автосервиз е задължително. Обичайно старите уплътнения трябва да се заменят с нови. Ако в колата се е събрала повече влага, например в областта на пода, от полза могат да бъдат компактните влагоуловители. Но при всички положения трябва да откриете и отстраните причината за нежеланата поява на влага.
Друг обичаен заподозрян при запотени и замъглени стъкла в автомобила може да е вътрешният филтър. Препоръчително е да се сменя на всеки 15 000 км. Зацапаният филтър намалява притока на свеж въздух към вентилацията и климатичната инсталация, вследствие на което влагата си остава в колата. Важно е при смяната да заложите на нов филтър с активен въглен. С него неутрализирате не само полени, но и вредни и опасни аерозоли.
Разбира се, съществуват и нетрадиционни, но не по-малко ефективни начини да се преборите с влагата в автомобила: собственици на домашни любимци например пълнят чорапи с бентонит за котешка тоалетна и ги държат върху арматурното табло.