Когато автомобил не е шофиран дълго време, по него може да има щети от застояване. При това не се налага автомобилът да седи на едно място чак толкова дълго. Само след няколко седмици без нормална употреба и първите дефекти излизат наяве. Те започват от спуснати гуми и стигат до разредени акумулатори. А колко тежки ще бъдат щетите, зависи и от мястото, на което е оставен автомобилът. Най-добре е то да бъде сухо и защитено – гараж например. Не всеки обаче разполага с гараж – и така се налага колата да остане навън. Във всеки случай, ако възнамерявате в рамките на дълъг период от време да не карате колата, трябва да вземете предпазни мерки. Преди окончателното й спиране я оставете да поработи и да достигне работна температура, за да се изпари кондензиралата по двигателя и ауспуховата система вода.
Иначе най-доброто средство срещу щети от застояване е да покарате колата. Добре е това да става поне веднъж месечно, а още по-добре – веднъж седмично. При това е важно да изминавате повечко километри, преходите на къси разстояния по-скоро вредят.
Проблем номер 1: ръжда по спирачната система
Спирачките имат голяма склонност към ръжда – там се натрупват влага, мръсотия и сол. И след сравнително кратко време може да се образува корозия, която да влоши поведението на автомобила при спиране. Това най-често става, когато автомобилът е оставен навън. Но дори и когато колата е пазена на сухо, остатъчна влага може да причини ръжда по спирачките. И тогава автомобилът вече не спира както сте свикнали, а педалът трябва да бъде натискан по-силно.
Какво помага? За да предпазите спирачките, преди спирането на колата от движение трябва да ги подсушите. Когато отново подкарате автомобила, натиснете няколко пъти спирачките по-внимателно, а след това натиснете педала стабилно, за да се разкара ръждата.
Омекнали от стоенето гуми
Когато автомобилът седи на едно място, теглото притиска гумите в една точка. И така с времето тяхната форма се променя – и се образува т.нар. „петно oт стоене“. При шофиране това се усеща по шума и вибрациите. Ако промяната на формата е съвсем лека, гумата се оправя сама обикновено още след първите километри. А когато лошото пътно поведение остане, гумите трябва да се сменят.

Какво помага? „Петната от застояване“ могат да бъдат избегнати, когато преди оставянето на автомобила вдигнете налягането. Освен това е препоръчително на всеки няколко седмици автомобилът да бъде раздвижван, за да се натоварва друга зона от гумата. Ако паркирате автомобила за няколко месеца, има специални приспособления за защита на гумите. Друг вариант е да вдигнете колата на стойки – и така да защитите гумите.
Продължете на следващата страница