Как да защитим автомобила от ръждата?


4
май
2020

За известно време бяхме позабравили какво е ръждата при автомобилите. Междувременно обаче специалистите по техническите прегледи на Германия още на втората проверка все повече използват думата „корозия“. В интерес на истината, в повечето случаи става въпрос за козметичен проблем с ръждата, който не води до разпад на автомобила. Процесът на оксидация обаче продължава и така кафявата чума навлиза все по-дълбоко. А в определен момент биват засегнати носещи части – и тогава вече се създава реална опасност за безопасността на пътя.

Да, ръждясалите участъци могат да бъдат отстранени – но това е сложно и скъпо. Ето защо AUTO BILD България препоръчва разумна превантивна обработка. Преди всичко за модели, за които са известни проблеми с ръждата, проблематичните места трябва да бъдат предпазени. Защитата на кухините по каросерията и на пода може да се окаже далеч по-изгодна от неизбежни последващи ремонти и в крайна сметка да бъде разумна инвестиция – особено ако шофирате автомобила активно през зимния сезон.

Кои са причините за ръждата по автомобила?

Ръжда се получава, когато желязо или стомана бъдат намокрени и реагират с кислорода от въздуха – т.е. при оксидация. С други думи, когато стоманената ламарина влезе в контакт с вода, започва корозията. В наши дни автомобилите са направени основно от стомана, която по правило е поцинкована, за да не ръждясва. Но навсякъде, където предпазният грунд, боята или поцинковащото покритие са увредени, може да се образува корозия. Допълнително през зимата този процес е благоприятстван от солта и химическите агенти, с която биват обработвани пътищата.

Ръбовете на вратите са една от най-податливите на ръжда зони.

Застрашени са преди всичко онези места по каросерията на автомобила, в които може да се събере вода: дренажи, цепнатини или канали, които са запушени с остатъци от шума или с друга мръсотия, заради която дъждовната вода не може да бъде отведена или да се изпари – и така се създават прекрасни условия за корозията. А ако на въпросните места бъде увреден и лакът, бързо ще се образуват кафяви петна. Кухините в моторния отсек, вътрешните части на вратите, дъното в задната част на автомобила, а при много комбита – и задният капак, са други типични места за образуване на ръжда. Ръждата „дебне“ и зад пластмасовите облицовъчни елементи – там също се събира влага, а дори най-леките замърсявания между пластмасата и ламарината са достатъчни, за да подействат като шкурка върху стоманата. И докато по правило каросериите на автомобилите са защитени добре, полуоските, шарнирите на вратите и ключалките често са по-податливи на ръжда.

Как можем да предотвратим ръждата?

По принцип човек трябва да се погрижи защитният слой от лака на боята да не бъде увреден. А това означава:

Незабавно отстраняване на одрасквания по боята

Регулярно миене на автомобила – за да отстраните остатъци от сол

Регулярно миене на автомобила – за допълнителна защита на боята

Паркиране на сухо и проветриво място. Ако няма циркулация на въздух, може да се образува конденз и автомобилът да започне да ръждясва сериозно

Освен това много части могат да бъдат защитени от корозия с грес или специална смазка, но защитният слой трябва да бъде обновяван регулярно. Това важи и за защитата на пода и за консервацията на кухините: при повечето автомобили то става в завода. „Малко хора обаче си дават сметка, че ваксата, поставяна от производителя, осигурява защита само за 2 до 5 години – след този период трябва да нанесете нова защитна вакса“, разкрива Георги Калинов, управител на „Фертан България“. Преди консервацията задължително трябва да се уверите, че повърхностите са напълно изчистени от ръждата. Грубата ръжда се премахва механично с телена четка, шкурка или друг абразив. пясъкоструене и почистване със сух лед са много подходящи , но скъпи процедури. за премахване на повърхностна ръжда, както и за защитата на вече оголения след механична обработка метал, препоръчваме ръждопреобразувател „Фертан“. Той премахва ръждата и създава водонеразтворим танинов-цинков комплекс със здравия метал. Следва защита на този слой с грунд, боя или просто вакса за кухини или за шаси.  след петата година обработката и третирането на всички кухини с вакса е задължително. същото важи и за шасито отдолу и за елементите на окачването – с вакса за шаси. това ще ви даде спокойствие, че няма никога да се налага да правите скъпи ремонти на автомобила заради корозия.  В противен случай просто забавяте процеса на корозия. Добре е да извършите почистване със сух лед. При професионалист то излиза около 1000 лева, но след това металът е напълно чист и всякаква ръжда вече е премахната. Чак след това кухините по купето и подът могат да бъдат консервирани. Важно е след почистване на пода, което включва също осите и изпускателната система, защитният слой да бъде поставен отново.

Твърде късно: когато в боята се образуват мехурчета, това означава, че ламарината отдолу вече е ръждясала.

Какво помага, когато вече е станало твърде късно?

Ако ръждата вече се е разпространила, обикновено трябва да вадите тежката артилерия. Малките частици ръжда върху боята понякога могат да бъдат отстранени чрез полиране. Но ако вече се е образувало истинско петно ръжда, помага само шлифовъчна машина. С нея ще премахнете ръждата напълно. След това засегнатата зона се почиства, третира с ръждопреобразувател, грундира се и се пребоядисва; при определени обстоятелства може да се наложи и да „китосате“ увреденото място. Такива ремонти може да направите и сами вкъщи, но при по-сериозни проблеми се обърнете към специалист. Подобни ремонти е по-добре да бъдат оставени на специалистите – за да не се личи къде е имало ръжда.

Защитете най- податливите на ръжда зони

• Под: съвременните автомобили трябва да разполагат с ефективна заводска защита от удари на камъчета. По правило издръжливо в дългосрочен аспект и достатъчно еластично покритие гарантира, че подът няма да ръждясва.

Проблемът: Пластмасовите облицовки и капаци създават невидими гнезда за ръжда, ако конструкцията не е добре замислена. И заради самия производствен процес се оставят незащитени зони по ламарината.

Решението: Трудно, тъй като често е необходимо сериозно разглобяване, например сваляне на подложките на пружините. При последващата професионална обработка оголените зони по метала се запечатват и след това се консервират със средство на PVC-основа.

• Преден капак: Типично за служебните автомобили е, че те пътуват много по магистрали и затова предната им част често е пострадала от удари на малки камъчета.

Проблемът: Ако боята бъде свалена до метал, засегнатото място започва да ръждясва. Ако не бъдат взети мерки, корозията ще се разпространи и под боята.

Решението: отстранете ръждата с ръждопреобразувател на „Фертан“ и „запечатайте“ с грунд увредената зона. А след това – с touch-up коректор. Когато се наложи шлайфане върху по-голяма площ, капакът трябва да бъде частично или цялостно пребоядисан.

• Спирачки: апарати, барабани, дискове и тръбопроводи са постоянно изложени на вода и мръсотия, което ги прави податливи на ръжда. Особено засегнати са автомобили, шофирани малко, както и временно спрените от движение. Проблемът: в строгите техничеки прегледи на TÜV нямат милост в случай на силна корозия. Защото удълженият спирачен път е с пряко влияние върху сигурността на пътя.

Решението: когато автомобилът не се кара, върху спирачните дискове след много кратко време се образува филм от ръжда – по принцип безобиден. Той изчезва след първото спиране. Тук от „Фертан“ отново имат решение с комплекта за спирачки. Силно корозиралите компоненти на спирачната система обаче трябва да бъдат сменени от специалист.

• Оси: Окачването се състои от масивни компоненти, които обикновено не ръждясват. Въпреки това корозията по окачването и неговите свързащи зони с каросерията могат да причинят проблеми в дългосрочен план и да попречат за преминаването на ГТП.

Проблемът: Обикновено по-сложните конструкции – като например многораменното окачване, често са боядисани с твърде тънък слой боя. Ръждата по полуоските може да засегне и крепежните елементи на маншоните им.

Решението: в повечето случаи ръждата в областта на осите не е сериозна. Но ако забележите по-сериозна корозия, се налага третиране с ръждопреобразувател на „Фертан“ и последваща обработка с вакса за шаси .

По остри ръбове боята полепва най-лошо – и затова тези зони са много податливи на корозия.

• Ръбове: Ръбовете на вратите и калниците са класически огнища ръжда. Там корозията обича да се разпространява бързо и върху голяма площ.

Проблемът: Няколко листа ламарина са поставени един върху друг. Ако уплътненията са лоши, водата ще проникне през сгъвките. Калниците обикновено ръждясват отвътре и отвън, защото при тях има наслагване на листове метал.

Решението:  в случай че има ръжда се третира с ръждопреобразувател на „Фертан“, който има силно проникващи качества, след изчакване процеса на реакция сгъвките и зоните с припокриване на метал се третират със специализирана вакса „Превакс“. При силна корозия сменете цялата врата. За калници има подходящи ремонтни комплекти, които специалист може да завари.

• Рамка на стъклото: проблемна точка, особено при по-стари модели автомобили. Ръждата цъфти под формата на малки мехурчета, а боята се отлепва.

Проблемът: водата пробива под декоративни и покривни лайстни и атакува тънката ламарина. Ако забележите мехурчета, това означава, че каросерията вече е силно застрашена.

Решението: Шлайфайте малките мехурчета, обработка с ръждопреобразувател на „Фертан“, грунд и боя. При силна корозия ще помогне единствено ремонт с нови ламаринени части. Обикновено в Западна Европа това си заслужава само за скъпи класически автомобили.

• Шибедах: Покривите с люк или панорамните покриви създават най-много проблеми при ръжда около рамката. А корозия там избива нерядко – особено при „афтърмаркет“ решения, т.е. когато люкът не е заводски.

Проблемът: мръсотия и влага се събират при уплътненията. В допълнение, усукването („напрежението“) на купето може да доведе до лющене на боята – идеални условия за ръжда.

Решението: редовно проверявайте и почиствайте отвора на люка. Третирайте гумените уплътнения със специализираните продукти на „Фертан“. Задължително сменяйте прокъсаните уплътнения и увредените лайстни.

Ръжда в една точка – това е типично последствие от удар на камъче.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >